מיון עובדים – להשאיר בארגון או ללכת על אאוטסורסינג?

מיון עובדים –  להשאיר בארגון או ללכת על אאוטסורסינג? ד"ר ליאת בסיס, פסיכולוגית חברתית-תעסוקתית, מנכ"לית "בסיס להערכה"   תהליך מיון של עובדים חדשים הינו תהליך מורכב ומאתגר.... Read more »
Looking for Jobs

מיון עובדים –  להשאיר בארגון או ללכת על אאוטסורסינג?
ד"ר ליאת בסיס, פסיכולוגית חברתית-תעסוקתית, מנכ"לית "בסיס להערכה"

 

תהליך מיון של עובדים חדשים הינו תהליך מורכב ומאתגר. לנגד עיני המעסיק צריכים לעמוד שני שיקולים מרכזיים והם: הראשון – שהמועמדים המתקבלים לתפקיד אכן יהיו המועמדים המתאימים ביותר. השני – שלא יתפספסו מועמדים שמתאימים לארגון, אך אולי לתפקיד אחר.

יחד עם זאת, עומדים גם שיקולים פרקטיים בעיני המעסיק כגון חסכון במשאבים בתהליך המיון (זמן, כסף, כוח אדם), היצע של מועמדים, ביקוש קיים בשוק העבודה למשרה הרלוונטית ועוד. בשל מורכבות התהליך, אחת השאלות הרלוונטיות שעולות היא האם לקיים את תהליך המיון בתוך הארגון או להוציאו החוצה למיקור חוץ של חברת מיון חיצונית (אאוטסורסינג)? להלן מיטב מהתשובות.

 

יחס אישי לעומת חסכון בזמנים

כשאנו פונים לחברת מיון חיצונית עולה שאלת הייצוג שלנו כארגון מול המתמודדים על התפקיד המבוקש. נשאלות השאלות: האם חברת המיון תייצג אותנו כארגון באופן נאמן בפני המועמדים, האם החברה תצטייר כמקצועית בעיני המתמודדים? בעוד שרוב הארגונים שואפים לתת יחס אישי לכל מועמד, חברות המיון לרוב רוצות לזרז את התהליך. הן מעוניינות לקצר את זמני הראיונות ולהגדיל את כמות האנשים במבחן הדינמיקה הקבוצתית.

מקצועיות תהליך המיון

מיון עובדים הוא מקצוע בו נדרשת מומחיות. רוב הממיינים בחברות המיון השונות הם פסיכולוגים מיומנים באבחון ודירוג מועמדים בהתאם לתפקיד הנדרש, תוך צמצום הטיות בהערכה. בדרך כלל, הם יודעים, למשל, כיצד להפריד את התרשמותם האישית מהמועמד מחוות דעתם המקצועית עליו. השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו כבעלי עסק, היא האם קיימים בארגון שלי בעלי תפקידים המוכשרים לבנות ולבצע את תהליך המיון בצורה מקצועית?

עלויות תהליך המיון

עלות תהליך המיון מורכבת משני פרמטרים – פיתוח וביצוע המיון. אין ספק כי בהקשר של פיתוח תהליך המיון, לחברות אאוטסורסינג יתרון מקצועי ברור: כחברות שמעסיקות פסיכולוגים תעסוקתיים וכחברות המתמקצעות בתחום מיון כוח אדם, ברשותן כלי-מיון רבים, שאין בידינו כמעסיקים, וגם אם נדרשת התאמה מסוימת של הכלים לתפקיד ספציפי, לרוב תהליך זה הוא קצר באופן משמעותי בהשוואה לבניית התהליך מאפס. באשר לביצוע המיון עצמו, ניתן להעריך באופן גס כי עלות המיון פר מועמד בחברות המיון נעה בין 500-1000 ₪ (העלות תלויה בהיקף המועמדים, רכיבי המיון ועוד). על המעסיק לשאול את עצמו: מה הפער בין עלות מיון פנימי למיון חיצוני?

גמישות ואילוצים

בעוד שכארגון אנו חשופים לאירועים בלתי צפויים אשר קשה לנו להיערך אליהם באופן מיידי (נאמר: המראיין שנקבע ליום זה חולה, או שלא הושגה כמות מספקת של מועמדים על מנת לפתוח תהליך מיון, כמו דינמיקה קבוצתית). עומת זאת, חברת מיון חיצונית יכולה להתמודד טוב יותר עם אירועים שכאלה (איתור מחליף למראיין שחלה, ביצוע מיונים בקנה מידה רחב).

ומה עם אפקטיביות?

בסופו של דבר, בין אם בחרנו למיין בעצמנו את המתמודדים בתוך הארגון , ובין אם בחרנו להפנותם לחברת מיון חיצונית, חשוב שנמדוד את אפקטיביות המיון: האם המועמדים שהתקבלו לעבודה אכן מצליחים בתפקידם? נוכל לבדוק זאת על ידי שימוש במחקרי תוקף, שבוחנים בדיעבד את יכולת תהליך המיון לנבא הצלחה בתפקיד.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים