יצירת חיסכון בעלויות שירותי-המחשוב בעסק שלך

עסקים מוציאים הון עתק עבור שירותי המחשוב הפועלים אצלם בעסק. אז במאמר זה, אחת ולתמיד, ריכזנו לכם מדריך מפורט המציג את הדרכים לחיסכון בעלויות שירותים אלו. זאת, מבלי לפגוע, ואף להעלות, את התפוקה בפעילות העסק שלכם.
Portait of businesswomen and businessman sitting at office desk in front of computer and working together on presentation.

שירותי-המחשוב בעסקים הם לא פעם אחת, "בור תקציבי" בלא תחתית.

חלק לא קטן מהעסקים מתפתים לחתום על הסכמים של "טיקטים", דהיינו: תשלום עבור כל קריאה אל מול ספק שירותי- המחשוב. ישנם כאלו המעדיפים לחתום על חוזי שירות דרקוניים לפי שעות מוגדרות מראש.

בשני המקרים, מדובר בבזבוז מתמשך ומיותר של כסף.

הבעיה היותר מטרידה כיום עסקים היא מתי חובה להחליף את המחשוב בעסק? ובכן, לשאלה תשובה חד-משמעית. יש הדוגלים בשיטה של: If it still works, don't fix it. דהיינו: כל עוד זה עובד, שימשיך לעבוד ויש הדוגלים בהחלפת מערכת הפעלה כל אימת שהחברה המובילה בתחום, "מיקרוסופט", מודיעה על גרסה חדשה שלה ל"חלונות" (Windows).

נשאלת השאלה: האם יש חלופות לשדרוג רשת המחשוב בעסק?

התשובה: בהחלט.

יש כמה חלופות שכל בעל עסק צריך לקחת בחשבון:

א. לוותר על הבעלות והשליטה על המחשוב בעסק ולהעביר את הכל ל"מיקור חוץ" (Outsourcing) לחברה מתמחה בתחום זה. יש חברות רבות בשוק, שזה תחום עיסוקן. בעל עסק אמור לקדם את העסק שלו, לא לעסוק בענייני מחשוב. לכן, אין כל סיבה, שהמחשבים, תחזוקתם, שדרוגם וכיו"ב יהיו תחת הדאגה אישית שלו. זהו בדיוק אותו העיקרון לפיו עסקים רבים החליפו את הרכב של העסק לרכב בליסינג.

ב. לוותר בכלל על מחשבים בעסק ולעבור לשירותי מחשוב בענן ועבודה מרחוק על כל היישומים הדרושים לעסק. זה אפשרי בכמה תצורות, למשל:

1) תחנות עבודה רזות וזולות (למשל תחנות עבודה המבוססות על "לינוקס" או "סיטריקס"), שמחוברות לשירותים הנדרשים בענן דרך רשת האינטרנט או ברשת פרטית (למשל רשת MPLS או רשת מאובטחת מתחרה, דוגמת הרשת של אינטרנט "בינת").

2) שימוש במחשבים קיימים (גם ישנים) כמסופים לשירותי הענן. כמעט כל מחשב ישן יכול להיות מסוף, שמריץ עליו גרסה רזה של VMware, או כל מערכת לקוח רזה אחרת (יש גרסאות רזות ל"מיקרוסופט", "גוגל", "סיטריקס", "לינוקס" ועוד).

3) מעבר לעבודה במערכות המחשוב בענן באמצעות תחנות עבודה ניידות: טאבלטים, מחשבים ניידים קלים, מסופוני- עבודה, סמארטפונים, פאבלטים (טלפון+ טאבלט במכשיר חכם אחד) וכיו"ב. דהיינו: המחשב השולחני ייעלם לחלוטין מהעסק והעבודה המחשובית תבוצע באמצעות מכשירים ניידים.

כיום, ה-ROI (החזר ההשקעה) במעבר לעבודה בענן הוא ברור ועסקים רבים בעולם, כמו גם בישראל, בחרו לעבור לשירותי ענן. כך, הפרודוקטיביות של העסק משתפרת ללא היכר. גם שביעות הרצון של הלקוחות, העובדים, השותפים וכל שרשרת האספקה משתפרת במהלך הזה.

אולם, הבחירה בפתרון המתאים לכל עסק אינה תהליך פשוט או מהיר.

יש צורך לנתח את צרכי-העסק והעובדים בו, הידע והיכולות שלהם, התקציבים האפשריים והרצויים, תכנון, התפתחות העסק וצרכיו, בחירה בין ספקים וקבלת ההחלטה הנכונה התואמת את צרכי העסק ומביאה לידי מיצוי מרבי של החיסכון האפשרי בשירותי המחשוב.

במדינות רבות במערב כמעט כל מערכות המחשוב והתקשורת עברו לשירותים מבוססי ענן.

בישראל, התחרות בשירותי ענן החלה, למעשה, רק ב-2013.

על-פי מיטב ההערכות, במהלך 2016 ו-2017 נראה את רוב העסקים בשוק הישראלי עוברים לשירותי ענן.

צמצום CAPEX וה-OPEX במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. חברת המחקר Alteva מציינת, שבשירותי ענן "עלות משתמש" – TCO היא בסביבות 250 עד 300 דולרים לשנה, בהשוואה לכ-2,000 דולרים לשנה למשתמש באותם שירותים המצויים פיזית בחצר העסק.

עפ"י מחקר של AMI, עסקים קטנים בארה"ב מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן, במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה. בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות.

סנכרון מטלות, דואר אלקטרוני וקבצים, בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי-השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

בשורה התחתונה:

עסקים רבים מכל שכבות השוק יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות מחשוב מתקדמים, בין היתר בענן. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל פתרון בו בוחרים, מכל סוג.

הפתרונות, שקיימים כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי-עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות שילוב סלולר ו-UC (תקשורת מאוחדת), עבודה קבוצתית, מענה ל-BYOD (שימוש בסמארטפונים וטאבלטים פרטיים בעבודה), שילוב עם מערכות ישנות ומאובטחים לא פחות מפתרונות אחרים.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים