האם אתם מתאימים להיות יזמים?

להיות יזם, זה נחמד ומפתה. כולנו מסתכלים על הצלחות של חברות כדוגמת וויז וגט-טקסי וחולמים להמציא את האפליקציה הבאה שתיקח אותנו כל הדרך אל המיליונים ובית החופש באיי הבאהאמה. אבל, מסתבר שלא כולנו בנויים להיות יזמים. אז, איך תדעו אם אתם כן מתאימים?
Man jumping for joy

כולם רוצים להיות יזמים. לרובנו יש שישה רעיונות חדשים ליזמות עוד לפני שהתחלנו את ארוחת הבוקר שלנו. עם זאת, חשוב לדעת, שלהיות יזם איננה משימה קלה כמו שאולי נדמה לנו.

הרעיון הראשוני פושט צורה באופן תכוף. לעתים המוצר הסופי שיתקבל יהיה שונה מאוד מהרעיון ההתחלתי שממנו הוא נבע. לאורך כל השלבים האלו, עלולים לצוץ קשיים לא מעטים: קשיי מימון, קשיי-הקמה או קושי בלהבין אפילו איך לשווק את המוצר המוגמר. מאחורי כל העבודה הזו , צריך לעמוד היזם ולהניע את התהליך לכל אורכו. אז, איך תדעו אם יש לכם את זה, שאתם באמת יכולים לסחוב את הרעיון היזמי שלכם לטווח הרחוק?

מחקרים שנעשו בתחום מצביעים על עובדה מעניינת: למרות שעשרות ומאות סטודנטים נרשמים ללימודי יזמות באוניברסיטאות שונות ברחבי בעולם, ולמרות קיומן של "חממות יזמות" לצד הלימודים האקדמיים, רבים מבין הסטודנטים שמסיימים את מסלול לימודי היזמות לא מבשילים להיות יזמים בעצמם.

בין ההסברים השונים לעובדה זו, ניתן להציע אפשרות ריאלית: פשוט לא כולם מתאימים להיות יזמים.

ישנם הרבה אנשים שבטוחים שהם יזמים בלב ובנפש, אך במבחן המעשי מסתבר שהם מעדיפים להיות הוגי הרעיון היזמי מאשר המקימים לפועל של היזמות. אם נקביל לרגע את תהליך היזמות של רעיון לתהליך לידה וגידול ילד, הרי שאותם אנשים יעדיפו להיות כמו "הסבא והסבתא" של הרעיון היזמי, יותר מאשר הורים המגדלים את הילד.

במקביל, יש להבדיל בין היכולת להגות רעיונות יזמיים טובים, לבין היכולת להיות יזם טוב. ייתכן ויש לכם רעיון יזמי מצוין. ייתכן גם שאתם מסוגלים לנסח את הרעיון בבהירות, ואף להכין תוכנית עסקית מצוינת שתוביל להקמתו. אך במבחן ההקמה בפועל, חסרה לכם מוטיבציה או יכולת התמדה ותכונות אחרות שיגרמו לרעיון להפוך מעוד רעיון למשהו ממשי.

אין תשובה חד-משמעית מה הופך אותנו ליזמים מוצלחים, אך יש כמה תכונות שחשוב שיהיו לכם אם אתם רוצים להצליח באמת:

1. האם אתם "מורעלים"? יזם הוא הדלק של היזמות. אז אם יש לכם "רעל בעיניים" ואתם חולמים בלילה על המיזם שלכם, לא נחים ממנו, מדברים רק עליו, ורוצים לקום ולעסוק בו כל בוקר – אתם בדרך הנכונה. לא משנה באילו קשיים תיתקלו בהמשך הדרך, אתם תגלו שהדלק הפנימי שלכם הוא זה שמניע אתכם קדימה ולאו דווקא מימון חיצוני או אנשים שמתלהבים מהרעיון שלכם. רק אתם, בעצמכם, אתם המנוע.

2. האם אתם יודעים לתת מענה לצורך שעדיין אין לו פתרון? יזמות, היא תמיד חיפוש פתרון ישים עבור צורך קיים. ליזמים מצליחים יש את היכולת לאתר "צרכים" בסביבה שלכם, ולמצוא פתרונות עבור צרכים אלו ואת הסקרנות לחפש מענה לשאלות שעדיין לא נשאלו. ככל שהצורך שעליו תענה היזמות שלכם הוא בסיסי יותר ורלוונטי יותר לחיי היומיום, כך סביר להניח שרעיון היזמות שלכם יהיה מוצלח יותר.

3. האם יש לכם משמעת עצמית? כמשתמע מהסעיף הראשון, היזמים הם הדלק של הפרויקט. גם אם יש לכם רעיון יזמי מצוין, אך אין לכם  את הכוח לקום ולהקים אותו בעצמכם, ולאחר מכן להניע אותו קדימה (מסיבות שונות, כמו: עצלנות טבעית, נטייה לדחיינות, הרגלי-עבודה בשעות לא סדירות ועוד), קשה להאמין שתצליחו לגרום לרעיון לקרום עור וגידים. היזמים צריכים להיות כמו "בולדוזר" שדוחף קדימה את החלקים השונים של הפרויקט עד לחיבורם לתוצר הסופי. לכן, חשוב שתהיה לכם משמעת עצמית שתוביל אתכם ליישום פיזי של מטלות שלקחתם על עצמכם.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים