הבורר: כיצד לבחור ולהתנהל מול האיש שעשוי לחסוך לך משפט

בהסכמים רבים נקבע סעיף בוררות, הנותן העדפה להליך דיסקרטי שכזה על פני הליך משפטי. הנה כמה עקרונות חשובים – בבחירה ובניהול של תהליך הבוררות
Row of Law Books and Wooden Gavel

הבורר: כיצד לבחור ולהתנהל מול האיש שעשוי לחסוך לך משפט

מאת: עו"ד אלעד נץ, מומחה לליטיגציה ושילוח בינלאומי

בהסכמים רבים בהם מוצעת בוררות כדרך לפתרון סכסוכים, מצוין כי הבורר ייבחר בהסכמה. בהיעדר הסכמה ימונה הבורר על ידי צד ג', כדוגמת ראש לשכת עורכי הדין.

כיצד יש לפעול?

בוררות היא הליך אליו נכנסים הצדדים באופן וולונטרי ואולם בדרך כלל, תהיה ההחלטה להביא לדיון מחלוקת במסגרת הליך בוררות, מנותקת ומוקדמת ביחס למועד הסכסוך. למה הכוונה? בדרך כלל יקבעו הצדדים בהסכם מראש, כי במקרה של סכסוך עתידי ביניהם, יוכרע התיק במסגרת הליך בוררות.

בגדול, הליך בוררות שונה מהליך המתנהל בבית המשפט, במספר מובנים:

  • הליך דיסקרטי בניגוד להליכים המתנהלים בבית המשפט, שהינם פומביים על פי ברירת המחדל.
  • עלות הגורם הפוסק – הבורר – משולמת על ידי הצדדים (הליך יקר יותר מבית המשפט), בניגוד לבית המשפט, שם נושאים הצדדים רק בעלות אגרה, תוך ש"שכרו" של השופט ממומן על ידי המדינה.
  • זכות ערעור מוגבלת, להבדיל מבתי המשפט שם ניתן בדרך כלל לערר על פסק הדין, ללא צורך ברשות מצד ערכאה גבוהה יותר.
  • מהירות: הליך בוררות מהיר יותר בדרך כלל, ביחס להליך בבית המשפט שנוטה להיגרר על פני שנים כתוצאה מאילוצי מערכת המשפט.

החלטה מראש על ניהול הליך במסגרת בוררות, היא החלטת שבדרך כלל אינה בת-חזור. בעת שנוצר הסכסוך, נניח לדוגמא מצב בו שני בעלי מניות בחברה אינם מסכימים על דרך ניהולה והתנהלותה של החברה, ולאחד טענות כלפי חברו על שימוש שלא כדין בכספי החברה, עליהם להתנהל בבוררות, אם הסכימו על כך מראש. באותו שלב, תעלה השאלה מי הבורר שידון במחלוקת ביניהם. גם לשאלה זו יתנו הצדדים בדרך של פתרון כללי מבעוד מועד, באופן של קביעת מנגנון לבחירת בורר.

דוגמאות למנגנונים מוסכמים:

  • הסכמה על זהותו של הבורר מראש. במקרים מסוימים, ינקבו הצדדים מראש בזהות הבורר במסגרת ההסכם ביניהם. אפשרות זו אינה שכיחה, שכן קשה לצפות את זמינות הבורר והעדפות הצדדים על פני שנים, מראש.
  • הסכמה לפיה הבורר ייקבע, בהסכמה בעת פרוץ הסכסוך.
  • הסכמה לפיה צד שלישי בו נותנים הצדדים אמון מראש, הוא שיקבע את זהות הבורר.
  • אפשרות נפוצה: שילוב בין אפשרויות אלה, לפיה הצדדים יגיעו להסכמה על זהות הבורר ובהיעדרה, תיקבע זהותו על ידי צד ג' (ראש לשכת עורכי הדין, בעל תפקיד בארגון או מוסד מסוים, בית משפט וכו').

מרגע שפרצה המחלוקת, שלב ההסכמה על זהות הבורר – הוא קריטי. הבורר, הוא "בית המשפט" והוא שיפסוק בסכסוך. בורר שאינו מתאים לסכסוך, או שאינו יעיל מספיק, יקשה על מתן הכרעה צודקת. האמרה החבוטה לפיה אין צדק בהליכים משפטיים, אינה משקפת נכון את המציאות. כלומר, מידת הצדק נובעת בדרך כלל מאיכות הגורם הפוסק (בורר או שופט). הבורר, הוא הגורם שייקבע כיצד יתנהל הסכסוך, מה תהיה עלותו, וכמובן מה תהיה תוצאתו.

בעניין זה חשובים מספר פרמטרים:

  • כדאי שהבורר ישלוט במטריה בה עוסק הסכסוך. בורר המתמחה בתחום דיני המשפחה, מתאים פחות, לדון במחלוקות בין שני צדדים העוסקים במסחר בינלאומי בטובין חקלאיים. ללא הבנה אמיתית במטריה בה עוסק הסכסוך, עשוי הבורר להיתקל בקשיים. אם להוסיף ולהדגים את הנושא בנוגע לטובין החקלאים: סביר להניח שבורר מתחום דיני המשפחה, לא יידע מה הדין במקרה של איחור הגעת מטען פלפלים טריים שהובלו בים ליעדם, אך בשל שביתת עובדי הנמל התעכבו ונרקבו. בורר מסוג זה, עלול דווקא לסרבל את פתרון הסכסוך ולא לפשטו.
  • כדאי שהבורר יהיה יעיל. מהו בורר יעיל? שאלה טובה. יעיל: בעל ניסיון, בעל יכולת פירוק מחלוקות וזיקוק העיקר, בעל יכולת בהצגת מנגנונים פשוטים לפתרון המחלוקות בין הצדדים. בוררות היא הליך שכאמור, מעת תחילתו אינו וולונטרי, ולא ניתן להפסיקו. אך במקרים רבים, על אף שתפקיד הבורר הוא לפסוק, גולשים דיוני הבוררות לדיון בלתי פורמלי במסגרתו יוכל הבורר להציע לצדדים אפשרויות שונות ש"שיפרקו" את המחלוקות ביניהם, על בסיס הסכמתם ולא תוך כפיית הכרעה. במקרה זה חשוב שהבורר יידע לאתר את "נקודות הארכימדס" בתיק, כלומר: יידע להפריד עיקר מתפל, ולהכריע, או להציע הכרעות, שמפשטות את הסכסוך ואינן מסבכות אותו.

כיצד עושים זאת? כיצד בוחרים בורר מתאים?

ככל שהמנגנון שהותווה על ידי הצדדים הוא בחירת הבורר בהסכמה, עדיף להתדיין בפני בורר המוכר לעורכי הדין שיופיעו בפניו, הן ביחס למשך ההליכים המתנהלים בפניו (זמן קצר עדיף מבוררות ממושכת בדרך כלל, תלוי במקרה), הן ביחס ליעילותם (שילוב של מהירות והכרעות אפקטיביות), והן ביחס לעלותם. חשוב שעלות בירור הסכסוך לא תעלה לצדדים סכומים משמעותיים, אשר במקרים מסוימים יהיו אף יותר יקרים מסכום התביעה. שורה תחתונה: הבוררות צריכה להיות כדאית ויעילה.

לסיכום, עדיף במרבית המקרים למנות בורר שייבחר בהסכמת הצדדים. חשוב מאד לשמוע המלצות על הבורר, חשוב שיהיה בורר יעיל, זריז, ובעל ניסיון ספציפי לסכסוך.

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים