השלבים בדרך להפעלת הוצל"פ

כשחייבים לך, כבעל עסק, כסף, עליך לדעת שהליך גבייתו הוא מדורג ובעל מספר שלבים חיוניים והכרחיים. רוב הסיכויים שאם הדרישה שלך מבעל החוב לתשלום לא תיענה, יהיה עליך לפנות להוצאה לפועל. אך, הליך הממוצע שם יכול להיארך כמה שנים. לעיתים, הליכי ההוצאה לפועל מגיעים אל קיצם בפשרה מסוימת או בהסדרי-גבייה חלקיים בלבד, כך שלא תקבל את מלוא סכום הכסף במקור. אבל מה השלבים בדרך? התשובות במאמר שלפניך
Businessman celebrating money income against white background

נושא שנחשב לאחד מהפחות נעימים בעולם העסקים הוא נושא גביית החובות. לא מעט בעלי עסקים לא יודעים כיצד להתמודד עם הנושא המורכב הזה. לעתים, הם מעדיפים שלא להתמודד עמו ולחשוב שהוא ייפתר מעצמו.

כשחייבים לך, כבעל עסק, כסף, עליך לדעת שהליך גבייתו הוא מדורג ובעל מספר שלבים חיוניים והכרחיים:

1. דבר ראשון שעליך לעשות אחרי שדרשת את הכסף כמה פעמים ולא נענית, הוא לשלוח מכתב התראה לחייב. ככלל, רצוי מאוד שעורך דין יחתום עליו. הדבר הופך אותו לרשמי ומחייב יותר. במכתב הקפד להבהיר לחייב, כי אי-תשלום החוב יגרור אחריו הליכים משפטיים העשויים לגרום לו להוצאות כספיות שרק יתווספו לחוב שכבר קיים.

2. אם מכתב ההתראה ששלחת לא מקבל תגובה או לחילופין מקבל תגובה לקונית ולא רצינית, רצוי מאוד שתפנה לסעד משפטי. התביעה המשפטית באשר לחוב תלויה ברוב המקרים בגובהו. אם מדובר בחוב של עד 10,000 ש"ח יש להגיש את התביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. בסכומים גדולים יותר, רצוי לפנות לבית משפט השלום, שם צפוי בירור מעמיק יותר מולך ומול החייב.

3. במידה ובית המשפט פסק לחובת החייב תשלום סכום של עד 50,000 שקלים, אפשר וצריך לפנות ישירות למשרדי ההוצאה לפועל ולבקש מהם את הכספים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי ייתכן מאוד שבמקרה של פנייה לשירותי ההוצאה לפועל, ינסה החייב למשוך זמן ולהגיש התנגדות לביצוע ההליך. כמו כן, עליך להביא בחשבון, כי פנייה למשרדי ההוצאה לפועל כרוכה בתשלום אגרת פתיחת תיק שנקבעת בדרך כלל על ידי משרד המשפטים ועשויה להגיע לכדי אחוז אחד או שניים מגובה החוב המדובר.

4. במקרה של התנגדות החייב להליך, העניין צפוי לעבור ישירות לטיפול והכרעה של בית המשפט. אז יהא עליך לחכות, לעתים זמן רב, להכרעה נוספת.

5. הליך ההוצאה לפועל הוא לפעמים לא רק הדרך המומלצת לקבלת הכספים המגיעים לך, אלא גם הדרך החוקית היחידה. עם זאת, ההליך הממוצע יכול להיארך כמה שנים. בנוסף, יודגש כי, לעתים, הליכי ההוצאה לפועל מגיעים אל קיצם בפשרה מסוימת או בהסדרי-גבייה חלקיים בלבד. על כן, עליך להיערך לכך שלא תקבל את מלוא סכום הכסף במקור.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים