"זוהי האפליקציה שלי": איך תגן על האפליקציה שלך?

לכל יזם או ממציא יש חלום, להיות הראשון שיעלה על רעיון מיוחד. רבות הן ההמצאות הנפלאות, אך ישנן כאלה שקצת פחות. אלו גורמות לאכזבה גדולה. אך האכזבה הגדולה ביותר לממציא או ליזם היא לראות את הרעיון שלך, הפטנט הבלעדי שהוא חשב עליו רוקם עור וגידים אצל יזם אחר. אם גם לך יש אפליקציה גאונית, כדאי שתגן עליה. ועוד משהו: כדאי גם שתעיין במאמר זה
Creative abstract mobile web applications, business software and social media networking service internet concept: modern black glossy touchscreen smartphone with cloud of color application icons isolated on white background

אין פלא שתחום זכויות היוצרים והקניין הרוחני מתעדכן לעתים קרובות, גם בגלל הסוגים השונים של ההמצאות וגם בגלל שלל המוצרים הווירטואליים הקיימים על המדף.

אם גם לך יש אפליקציה גאונית כדאי שתגן עליה:

1. רעיון לאפליקציה:

כל המצאה החלה ממחשבה – רעיון, כך גם האפליקציה. ראשיתה ברעיון, מחשבה קסומה וגאונית על פיתוח חדש. אך על רעיון לא ניתן להגן. מה שכן אפשר לעשות, היא להעלות את רעיון האפליקציה, הקונספט שלה, על הכתב במונחים ברורים ומובנים. לכן, יש לנסח את הדברים כמו שמנסחים תביעה לכל פטנט אחר, וכך להגן על ההמצאה עוד קודם שנבנתה האפליקציה והיא מוכנה.

רצוי לכלול בהסכם הסודיות גם הגבלת תחרות, שכן מי שחשפתם בפניו את סודכם לא חייב לגלות אותו לאחרים ולהתחרות בכם ישירות.

2. הגנה על מרכיבי האפליקציה:

חשוב לדעת, כי אם היזם מתחיל את תהליך יישום האפליקציה ללא פורמט זכויות יוצרים בינלאומי, זכויות היוצרים באפליקציה לא יהיו של היזם אפילו שהוא ממציא הרעיון, להפך, זכויות היוצרים באפליקציה יפוזרו בין הספקים השונים ובזמנים שונים. מעצבי האפליקציה יזכו ברעיון העיצוב, מאפייני האפליקציה לגבי האפיון, מפתחי האפליקציה יקבלו את זכויות הפיתוח וכדומה. עוד קודם התהליך יש לתת לאפליקציה את ההגנה הדרושה לה.

א. הפטנט הייחודי – אפליקציה שמכילה אלמנטים טכנולוגיים ייחודים, יהיו יכולים להגן עליהם כפטנט.

ב. השם מסחרי –  לפני שתקבעו ותתקבעו על שם מסוים אותו תרצו להעניק לאפליקציה, יש לערוך חיפוש מקיף כדי לוודא ששם זה לא קיים או שייך לאפליקציה אחרת.

אם השם עליו חשבתם אינו רשום, יש לבצע רישום של השם ולהגן עליו כסימן מסחר במדינות המתאימות לך והרצויות מבחינה שיווקית.

ג. זכויות יוצרים – כעיקרון, המצאת אפליקציה היא כיצירה ספרותית, וזאת לפי החוק לזכויות יוצרים. לצורך זה ייחשב קוד המקור שלה בתור טקסט היצירה. גם על הטקסטים שמכילה האפליקציה ניתן להגן בזכויות יוצרים וכן על העיצוב הגרפי, המוסיקה, קבצי הסאונד וקבצי הווידאו השונים.

3. מנגנון רישום:

בשונה מהגנה על פטנט, ההגנה על האפליקציה תופסת בכל מקום גם מחוץ לגבולות הארץ בו רשמתם אותה ולכן ברישום והגנה על האפליקציה בארצות הברית תהיה האפליקציה מוגנת גם במדינות אחרות.

מאחר ובישראל אין, כרגע, מנגנון רישום רשמי לאפליקציות,על היצירה יש להגן בארה"ב ואז זה כאמור תופס במדינות אחרות בכללם ישראל. או, לחילופין באמצעות הפקדת מסמך שמפרט את פרטי הרעיון אצל עורך דין מומחה בתחום הקניין הרוחני בישראל. יודגש כי הפקדת מסמך שכזה אצל אותו עורך דין מגנה מפני גניבה עתידית. אבל, באותה נשימה, הדבר לא מקנה זכויות וודאיות משום הוא לא מהווה תחליף לרישום הפטנטים, שנותן הגנה טובה יותר משום שהוא בודק את הנושא במדינות הרלוונטיות לשיווק הפטנט, הרעיון ו/או ההמצאה שלך.

כדאי מאוד לזכור, שלמרות ההשקעה הכספית הנדרשת בהליכים השונים להגנת האפליקציה, הרי גם ערכה של האפליקציה כשהיא מוגנת עולה בעיני המשקיעים. ההכרה של המשקיעים השונים  בבלעדיות הרעיון שלך מקנה לך מונופול לשימוש בתוצרת של אותו רעיון, ולכן ערכה של ההמצאה שלך יהיה שווה יותר כי רק לך תהיה הזכות לשווק אותו.

יתרה על כך, במקרים מסוימים, גם בעצם הגשת הבקשה להגנה על פטנט, ועוד קודם שאושרה, עולה ערך האפליקציה כיוון שבכך פוטנציאל לקבלת מונופול עתידי.

בהצלחה!


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים