יוצרים זכויות ליוצרים

חוק זכות היוצרים מגן על יוצרים וממציאים ועל יצירותיהם והמצאתם, החל ביצירות אומנות וספרות, דרך טלוויזיה וקולנוע ועד ליצירות טכנולוגיות פורצות דרך של תוכנות המחשבים והאינטרנט. עם המעבר לאינטרנט ולרשת הווירטואלית כולה, נוצרה זמינות גבוהה יותר ובעייתית שהפכה את היצירות חשופות לפגיעה, זיוף והעתקה. משום כך, בין היתר, החוק בישראל עודכן ועובד מחדש על מנת שיקיף וימצה את זכויות היוצרים שבישראל.
The vinyl desire.

יוצרים זכויות ליוצרים

מאת: לימור שטרן

הרעיון של חוק זכויות יוצרים הוא לאזן ועם זאת לשמר את זכותו הבלעדית של היוצר אותה לבין הצורך להפיץ את היצירה ולפרסמה לצורכי תרבות ומידע.

יצירה ואומנות הם נושאים חשובים ויש לעודדם וליצור בעזרתם תרבות וידע באמצעות הוצאתם לאוויר העולם.

אך, עם זאת, אי-אפשר להתעלם מכך שיותר ויותר יוצרים חוששים כיום שיצירתם תועתק או תזויף וכתוצאה מכך הם נמנעים מלהפיץ אותה לציבור הרחב.

למקרים מעין אלו נועד החוק: לעודד את היצירתיות ולהגן עליה כדי שכולם יוכלו ליהנות ממנה.

יחד עם המעבר לעולם הדיגיטלי והנגישות המהירה והגדולה למידע יחד עם יכולת העתקה, תוכנות שיתוף הקבצים למיניהן והפצה מהירה, גדל היקפן של השאלות בנושא ההגנה על זכויות היוצרים והן נושא חשוב ומורכב שהונח על שולחנם של משפטנים רבים.

סוגי היצירה המוגנת

בתחילה יצרו בחוק רשימת יצירות, שמוגנות בזכויות יוצרים. מי שאינו נמצא ברשימה זו אינו נחשב יצירה ולכן אינו מוגן:

  1. היצירה הספרותית, לדוגמא, כוללת בתוכה: תרשימים, מפות, תכניות, טבלאות וליקוטים. בנוסף החוק החדש קובע כי גם הרצאות, לקטים ותוכנות מחשב שלא תמיד מבוטאות בכתיבה דינן כיצירה ספרותית.
  2. יצירה דרמטית כוללת בתוכה מחזה, תסריט, כוריאוגרפיה, פנטומימה, וכל יצירה אחרת שמוצגת לקהל על במה.
  3. יצירה אמנותית מכילה בתוכה פיסול, מפות, תחריט, ציור, שרטוט, צילום, אדריכלות וכל יצירת אמנות שימושית
  4. יצירה מוזיקלית שבחוק הישן התייחסה בעיקר לתקליטים, קלטות ורדיו הורחבה לאמצעי שימוש נוספים והגדרתה היא כוללת מאוד.
  5. אוסף יצירות, לקט ונתונים ולרבות מאגרי מידע שונים, אם הן מקוריות ומראות התערבות בבחירת התוכן בו ואם הוא סודר בצורה מקורית.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים