"לא יודע מה עובר עליו": מה עושים כשהעובד מתחיל "לחרוק" בעבודה?

כמנהל יש לך ציפיות גבוהות מהעובדים לגבי תפקודם ואופן הפעילות שלהם. לא תמיד הם עומדים בציפיות שלך ולעתים, הם אף מאוד מאכזבים. ברוב המקרים האכזבה שלך תהיה תוצאה של הנחה שגויה. מאחר ורוב בני האדם, הורגלו לחשיבה ש"האחר הוא אני", הם מסתכלים "במשקפיים" שלהם על עבודתו של האחר. זוהי הנחת מוצא שבטעות יסודה והיא שגויה מלכתחילה. ההסברים במאמר שלפניכם.
View of employees in the business centre

כמנהלים יש לכם ציפיות גבוהות מהעובדים לגבי תפקודם ואופן הפעילות שלהם.

אבל, לא תמיד הם עומדים בציפיות שלכם ולעתים, הם אף מאוד מאכזבים.

ברוב המקרים האכזבה שלכם תהיה תוצאה של הנחה שגויה, שנובעת מאחר ורוב בני האדם, הורגלו לחשיבה ש"האחר הוא אני "(ה"אחר" = ה"אני"), ומשום כך הם מסתכלים "במשקפיים" שלהם על עבודתו של האחר.

זוהי הנחת מוצא שבטעות יסודה והיא שגויה מלכתחילה.

בכל אדם טבועים כישרונות שונים, יכולות ייחודיות וכישורי-חיים מיוחדים, יחד איתם לכל אחד מאיתנו יש רצונות וקשיים שונים. במכלול האישיות, התכונות ומהלכי-החיים, כל אדם שונה מחברו ורואה אחרת את הדברים מהמקום בו הוא נמצא.

ליצירת שינוי בצורת העבודה של העובדים אצלכם, תיאלצו לבדוק איך הם רואים את התנהלותם ומה גורם להם לפעול דווקא בצורה זו. ייתכן כי תופתעו לגלות שהעובד יוכל להיות יעיל ומוצלח יותר בעזרת שינוי קל בתנאי עבודתו, בצורת העבודה אותה ייעדתם לו או בהאצלת סמכות נוספת עבורו.

כשמתגלה קושי אצל העובד וכשאתם מרגישים שהוא "סוחב" את העבודה ולא נהנה בה, זה הזמן לשיחה אישית עם העובד. לצורך הבנת העובד, ידיעת מהם הדברים החביבים עליו ומה ייתן לו להרגיש מחובר יותר לעבודה, כדאי לבצע שיחות ישירות, באווירה נינוחה עם רצון להקשיב וללמוד אותו.

אבל קודם כל יש צורך בהכנה מוקדמת. 

יש להכין שאלות פתוחות שיתנו לעובד מרחב של דיבור ויכולת לבטא את עצמו מעבר לתשובות של כן ולא.

הכינו שאלות מנחות בהם תהיינה דוגמאות למצבים שונים כדי להבין את אופן החשיבה של האחר.

דוגמאות לשאלות כאלו הן:

1. איך ההרגשה שלך עם הנהלים החדשים וההנחיות השונות?

2. מה היה עוזר לך ונותן לך הרגשת שחרור בתפקיד שבו אתה מרגיש קושי?

3. מה ישפיע על ההרגשה שלך, אלו תנאים ישפרו אותה?

4. האם יש עובד אחר או גורם אחר בסביבת העבודה שמציק לך?

5. אלו התלבטויות יש לך?

6. האם יש קשיים במצב המשפחתי שגורמים לך לקושי בעבודה וכיצד נוכל להקל על זה?

חשוב לדאוג שהשיחות יעשו במקום נוח ושקט, וללא אנשי צוות אחרים שנכנסים ויוצאים.

כמנהלים, שבו נינוחים, היו נחמדים והראו נכונות להקשיב ולהבין. אל תדברו אתם, תנו לעובד לדבר ולהביע את עצמו כמה שיותר. נסו להבין מ"בין השורות" איך לנתב את השיחה למקומות הנכונים, וכשהעובד מפרט או מצביע על בעיה מסוימת, היו קשובים והראו רצון להבין ולעזור.

רצוי לרשום נקודות חשובות שעולות בשיחה ורעיונות להתמודדות או סילוק הקשיים.

אין חובה מצדכם לפתור את כל הבעיות שעולות בשיחה ולתת להם פתרון. השיחה האישית נועדה להיות שיחה להבנת הקושי ולהבהרתו. את המסקנות ודרכי הפעילות בהם בחרתם כדי לעזור לעובד, תוכלו להעלות בפגישה אחרת, נוספת שבה תתמקדו ב'תכל'ס', איך לבצע את השינוי ואיפה אתם יוצרים אותו.

בסיום השיחה האישית, סכמו את תוכנה, שתפו עם העובד את מה שהבנתם ממנו, את הקשיים אותם העלה וספרו לו מה הן הציפיות להמשך. הבהירו לו כי תשתדלו לעזור לו, שתחשבו על דרכים לפתרון הבעיות ותחזרו אליו עם המסקנות.

לסיכום:

הכי חשוב, להיות תמיד קשובים וערניים לרגשות העובדים שלכם. אל תחכו שהם יצעקו "הצילו" או יאבדו את ההנאה בעבודה. לפעמים, אוזן קשבת היא צעד קטן בדרך לשינוי גדול.

בהצלחה!


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים