למה יזמים נכשלים?

מה הסוד להצלחה של יזמות חדשה? איך ממקסמים רווחים ובמקביל לא מוותרים על החלום שלכם?

רק 10% מהיוזמות העסקיות החדשות, יגדלו ויהפכו לעסק של ממש, המשגשג לאורך זמן.

לאור הנתונים המדאיגים הללו, יצאנו לברר מדוע יזמים רבים נכשלים בתחילת דרכם.

לשם כך נעזרנו ביועץ העסקי המתמחה בתחום זה.

לדבריו, "ישנם שני גורמים מרכזיים לכך שיזמות נתקעת: הגורם הראשון הוא גורם פנימי שקשור ביזם עצמו. רוב היזמים נכנסים לעולם העסקים והיזמות מבלי ששאלו את עצמם איך הם קשורים לעסק הספציפי הזה. היזם לא יודע להבין את עצמו עד הסוף, לא מבין מה מניע אותו ואיך הוא פועל. לא יודע מה חשוב לו, לפי מה הוא פועל. לכן, למן הרגע הראשון שמתחילים קשיים בעסק שלו הוא 'נתקע'".

"כשמישהו מחובר בנימי נפשו לפרויקט זה עוזר לעבור את השלבים הקשים של צמיחת המיזם".

"עם הופעת היוזמה להקמת עסק, צריך לוודא שמבנה האישיות שלך (תשוקות, רצונות, ערכים) מתאים ליזמות, והעסק שאתה יוזם מתאים לערכים הפנימיים שלך ולא בגלל שזה כזה מגניב להיות סטארטאפיסט", הוא מזהיר. בד בבד הוא מתריע על תופעה החוזרת על עצמה.

"בדרך כלל, כשיזמים נכנסים לעסק הם שואלים את שאלות ה'מה' וה'איך'. לפי דעתי צריך לשאול גם את שאלה ה'למה'. 'למה' אני נכנס לזה, האם זה מתאים לי, האם אוכל לשרוד בזה גם כשהתנאים יתחילו להיות קשים?. לפני כן, יש כמה שאלות שיזם צריך לשאול את עצמו על מנת לראות אם הוא בכלל בנוי להיות יזם והם:

  1. למה דווקא סוג העסק הזה?
  2. למה אתה, כיזם, נמצא בעסק הזה?
  3. מה הצרכים המניעים אותך?
  4. מה היכולות הייחודיות שלך שיתרמו לעסק הזה?

"רק אחרי שבודקים שיש תשובה מספקת עבור ארבע השאלות הללו, יש קרקע יציבה ליזמות ולקיומן של תכונות אופי המעידות על יכולתו של היזם להתמיד. מכאן המקום להמשיך לשאלות של מה ואיך נפתח את היזמות.

"הגורם השני שיכול להוות מכשול בדרך ליזמות מצליחה הוא קריאה/ הבנה לא נכונה של תנאי-הסביבה שבתוכה אנחנו עומדים לפתח את המיזם שלנו.

"כשאנו מבצעים מהלך עסקי כמו מיזם, אנו מניחים הנחות לגבי העתיד, על סמך ניסיון העבר. אנו מניחים השערות לגבי צרכי השוק, התנהגות הצרכנים, מצב התחרות בשוק. הדבר נכון ליום שבו התחלנו את המיזם, עם תוספת של קורטוב קטן של ראייה עתידית. הבעיה היא, שהמציאות משתנה כל הזמן, והנחות שהנחנו בתחילת הדרך, לאו דווקא יהיו תואמות את המציאות כפי שהיא משתקפת באמצע ובסוף התהליך. כתוצאה מכך, הרבה עסקים נופלים. הם נופלים משום שאו שהנחת הבסיס שלהם הייתה לא נכונה, או שהם לא מצליחים / מספיקים לבצע את השינויים המתבקשים למיזם, לאור המציאות המשתנה.

"כשיזם עם קשיים במיזם העסקי שלו מגיע אליי לייעוץ, אני יושב ומפרק יחד איתו את המצב שבו הוא נמצא. הייעוץ מתמקד בשלושה מישורים:

  1. שאלת ה-why. מדוע היזם החליט להיכנס למיזם הזה דווקא, והאם הדבר תואם את חזון העסק, המטרות והצרכים שלו.
  2. ניתוח אסטרטגי של רצונות ושאיפות היזם מול המצב הקיים בשוק ומול הצפי העתידי של המצב הסביבתי שבו יקום המיזם, ניתוח יכולות שונות של היזם והבנת מטרות העסק. כמו גם: מיפוי המתחרים, ניתוח התנהגות הצרכנים? ולאיזו התנהגות צרכנים ניתן ויש לצפות?
  3. הקמת תוכנית פעולה, תוך הקפדה יסודית שתוכנית זו והיעדים הנגזרים ממנה תואמים את היכולות, המשאבים, התכונות והחוזקות של היזם והארגון.

כדי שמיזם יצליח, צריך שהרבה מאוד משתנים כגון היזם עצמו, תנאי השוק והתחרות בו, צרכי הצרכנים, האסטרטגיה השיווקית, הטיימינג ותנאי הסביבה יתלכדו, וגם מעט מזל לא יזיק.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים