מהי תוכנית עסקית ולמה חשוב שתהיה לכם אחת כזו?

אז, החלטתם שאתם רוצים להקים עסק חדש. נהדר! יש לכם רעיון מבריק, ואתם בטוחים שתצליחו. שנייה לפני שאתם מספרים לכולם על החזון החדש שלכם ושיצאתם לדרך חדשה בחיים, הקדישו רגע להכיר את הכלי שאתם חייבים שיהיה לכם בדרך אל ההצלחה - התוכנית העסקית.
Money problems

מהי תוכנית עסקית ולמה חשוב שתהיה לכם אחת כזו?

מאת: כתבת "הטורבו העסקי"

אז, החלטתם שאתם רוצים להקים עסק חדש.

נהדר!

יש לכם רעיון מבריק, ואתם בטוחים שתצליחו.

שנייה לפני שאתם מספרים לכולם על החזון החדש שלכם ושיצאתם לדרך חדשה בחיים, הקדישו רגע להכיר את הכלי שאתם חייבים שיהיה לכם בדרך אל ההצלחה – התוכנית העסקית.

מהי בעצם תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא "התנ"ך" של העסק. היא מפרטת את היתרונות העסקיים, את קהלי-היעד, את ההשקעות שיושקעו ואת הרווחים שאתם צופים להשיג.

התוכנית יכולה לעזור להעריך קשיים עתידיים וכיצד להתגבר עליהם וכמו כן, לב ליבה הוא בעצם מטרת הצבת יעדים לפי טווחי זמן, ודרכי הפעולה להשגת יעדים אלו.

בעלי עסק לפעמים טועים לחשוב שהתכנית העסקית נועדה אך ורק בשביל המשקיעים בעסק.

טעות.

היא נועדה קודם כל, לכם, בעלי העסקים, על מנת שתייצרו גרף "עמידה ביעדים" ותראו את התקדמות העסק שלכם לפיו.

בכל עסק יש עליות וירידות.

שימוש נכון בגרף כזה, יכול לעזור לבדוק אילו יעדים אכן הושגו מהיעדים הראשונים שהוצבו, גם בזמנים של שפל כלכלי שנדמה שהעסק תקוע, או חלילה, בהפסד כלכלי.

חשוב להבין ולהדגיש שהתוכנית העסקית איננה מוצר "חד-פעמי". היא מלווה את העסק בכל שלביו. עסקים רבים אינם שורדים את השנה הראשונה להיווסדם. קיומה של תוכנית עסקית מפורטת ומעמיקה ככל הניתן, מגדיל את הסיכוי להצליח לשמור על עסק מתפקד לאורך זמן.

השלב הראשון בתכנון התכנית העסקית, הוא מענה על מספר שאלות בסיסיות:

1. מה הרעיון העסקי שלכם? עליכם להיות מסוגלים לנסח אותו במשפט אחד וברור. ככל שהרעיון העסקי שלכם ערטילאי יותר ומורכב מהמון משפטים – כך לא ברורה הכדאיות שבו.

2. האם יש עסקים נוספים שפועלים בתחום העסק שלכם?

3. מה היתרונות שלכם מול העסקים המתחרים?

4. מיהו קהל היעד שלכם? זוהי שאלה מאוד חשובה שנועדה למקד אתכם, ותוכל לעזור רבות שהחלטה באיזה אפיק פרסומי תרצו לשווק את העסק.

ככל שתפרטו יותר בתוכנית לגבי מצב השוק הקיים כרגע ומה בדיוק השינוי והחידוש שהעסק שלכם הולך להכניס לזירה העסקית, כך יקל עליכם לבדוק את ההתקדמות הפיננסית בהמשך.

הדבר חשוב על אחת כמה וכמה כשמדובר בעסק שאיננו בעל חדשנות בתחומו, אלא פשוט רוצה להיכנס לזירה העסקית (למשל: פתיחת מספרה / חנות למכירת כלי בית ועוד).

כשמדובר בעסק כזה, חובה להבין מיהם המתחרים מולכם בשוק, מה המיקום הגאוגרפי של העסק שלכם והאם המיקום הזה מהווה עבורכם יתרון או חסרון, וכיצד תוכלו למנף את עצמכם מעל המתחרים (רעיונות לדוגמא: האם רק בחנות שלכם ניתן להשיג את המוצר הספציפי שלכם? או האם המחירים שלכם זולים משמעותית מאצל המתחרים?)

ייתכן וכבר בשלב זה, אתם תגיעו למסקנה, שהעסק שאותו חשבתם להקים, לא כדאי. ייתכן והשוק רווי במוצרים מהסוג שאתם מתכננים למכור או שהצעות המתחרים זולות מהמחירים שאתם רוצים לגבות. השאלות הנ"ל יכולות לשפוך אור נרחב על התחום שאליו אתם עומדים להיכנס, ולפעמים, עם כל הצער שבדבר, כדאי לגנוז רעיון לפתיחת עסק, אם מסתבר שאין ביכולתו להגיע לרווחים, ולחכות להזדמנות עסקית אחרת.

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים