מה עליך לעשות במקרה של שריפה בעסק

אחד הסיכונים שיכולים לקרות לכל עסק שהוא, הוא שריפת בית העסק. במאמר שלפניכם נציג את המידע שיסייע לכם להתגבר על שריפת "הבית השני" שלכם, כלומר: על העסק שלכם.
Firefighters training

אחד הסיכונים שיכולים לקרות לכל עסק שהוא, הוא שריפת בית העסק.

ביום בהיר אחד, אתם נחרדים לגלות שמקור הפרנסה שלכם, עלה בלהבות, והשאיר אתכם המומים, דואבים וכורעים תחת עומס השאלות, מילוי אינספור טפסים ובעיקר עם דאגה אחת ענקית – איך ממשיכים מכאן?

ריכזנו עבורכם קצת מידע שיעזור לכם להתחיל להבין מה כדאי לעשות במקרה שריפה בעסק.

1. במידה והגעתם לבית העסק כאשר מתחוללת בו שריפה, צלצלו מיד לשירותי הכיבוי. אם השריפה במצב מתקדם – אל תנסו להיות גיבורים ולהציל את העסק, ייתכן ויש חומרים דליקים, מוצרי חשמל או דברים וחומרים אחרים שעלולים להתפוצץ או לגרום להתחשמלות ולאבדן חיי אדם. השאירו את מלאכת הכיבוי וההצלה לכוחות שמיומנים בכך. במידה ויש חשד להצתה התקשרו ודווחו גם למשטרה.

2. האם יש לכם ביטוח?

סוגיית תביעת דמי הביטוח היא סוגיה סבוכה שהייעוץ בה קשה וארוך, ולו משום שישנם מאות סוגי ביטוחים שונים וכל עסק מבוטח בצורה שונה נגד סכנות שונות, הנובעות מאופיו.

בנוסף, למרות המצב הנפשי הקשה שאתם בוודאי מצויים בו ברגע גילוי השריפה, לא מן הנמנע, שחברת הביטוח לא תמהר לתת לכם את כספי הפיצוי, מבלי להלאות אתכם בתהליך מתיש של מילוי טפסים, הגשת תצהירים והצגת ראיות.

יחד עם זאת, עליכם לדווח לחברת הביטוח בהקדם המיידי על השריפה בעסקכם. לחברות הביטוח יש מוקדי חירום לשם כך. נדגיש: אין לנקות את אזור השריפה משום חפץ / רכוש שניזוק עד להגעת השמאי. חברת הביטוח תשלח אליכם שמאי מטעמה להערכת הנזק ולהדרכה בנושא מילוי הטפסים הנדרשים. בטרם הגיע השמאי מטעם חברת הביטוח אליכם, מומלץ שתיצרו קשר עם שמאי רכוש עצמאי, היות והאינטרסים והנאמנות של שמאי מטעם חברת הביטוח, שמורים, בדרך כלל, לחברת הביטוח. שמאי עצמאי ישמש כ"חיץ אובייקטיבי" ללא משוא פנים, ביניכם ובין חברת הביטוח, ויוכל לעבור איתכם על חוזה הביטוח שלכם תוך הסבת תשומת לבכם לרזי הסעיפים בו. סעיפים, שסביר להניח שלא ידעתם על קיומם עד לאותו הרגע.

שמאי עצמאי יוכל לתת תמונת מצב אובייקטיבית לגבי הרכוש שניזוק אצלכם, בין אם זה המבנה, הסביבה, עסקים סמוכים שניזוקו כתוצאה מזליגת האש אליהם, או לחילופין פיצוץ / הרס היקפי שנגרם מסביבת בית העסק שלכם.

3. לאחר הגעת השמאי חשוב מאוד שתצלמו, תאספו, תתעדו ותשמרו כל עדות מהשטח לרכוש שניזוק, וכן לגבי רכוש שלפי מיטב זיכרונכם היה קיים בבית העסק במהלך השריפה. כסף מזומן בקופה / בכספת נכלל במניין הזה.

4. בדקו היטב שהציוד שאתם חושדים שנהרס בשריפה לא הועבר על-ידי אחד מהעובדים שלכם למקום אחר (למשל מקרה שבו נשרפת חנות בגדים ויש דיווח על מלאי סחורה שהיה במחסן, ואז מסתבר שארגזי המטען הנ"ל כלל לא שוחררו עדיין ונמצאים במכולות המכס).

5. הציגו קבלות, וכל דבר אחר שיכול להוות כראיה לרכוש שניזוק.

6. סרקו את השטח של השריפה, על מנת לוודא שאין מדובר בהצתה מכוונת או בטעות אנוש של אחד העובדים (כמו: בדל סיגריה עשנה שהושלך לפח).

7. נקודה חשובה נוספת: בעת התנהלות מול סוכנות הביטוח, רבים מהסיכויים שהשיחות שלכם מול נציגי הביטוח מוקלטות. דרשו לדעת אם השיחה מוקלטת ואם כן, דרשו לקבל העתק מתמלול ההקלטה.

8. בכל מקרה, דרשו לקבל העתק מכל טופס / תצהיר ו/או עדות שאתם חותמים עליה מול נציגי חברת הביטוח. חברות הביטוח לא ששות לתת גישה למידע הזה, אך זהו מידע שיכול להיות אקוטי עבורכם במידה והתביעה מגיעה לבית המשפט.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים