מאיפה יבוא הכסף? חלק ג' | הלוואה מהקרן בערבות המדינה

מאיפה יבוא הכסף? סדרת כתבות | חלק ג' | הלוואות חוץ בנקאיות: הלוואה מהקרן בערבות המדינה מאת: מערכת הטורבו העסקי כאשר הבנקים מסרבים לבקשתנו לקבלת הלוואה, או כאשר... Read more »
Silhouettes of People Waving the Flag of Israel

מאיפה יבוא הכסף? סדרת כתבות |

חלק ג' | הלוואות חוץ בנקאיות: הלוואה מהקרן בערבות המדינה

מאת: מערכת הטורבו העסקי

כאשר הבנקים מסרבים לבקשתנו לקבלת הלוואה, או כאשר התנאים שהם מציעים בפנינו אינם אטרקטיביים, נוכל לפנות לאפיקים אחרים על מנת להשיג את המימון הדרוש. שוק ההלוואות החוץ בנקאיות הינו מורכב ובנוי מהרבה אופציות: ישנן הלוואות מחברות האשראי, הלוואות מקרנות פרטיות, קרנות בערבות מדינה, הלוואות מאנשים פרטיים ואפילו הלוואות מהשוק האפור.

הלוואה מהקרן בערבות המדינה

אחת האופציות המעניינות והכדאיות למימון היא פנייה לקרן בערבות המדינה. מדובר בקרן מיוחדת שהקימה מדינת ישראל עבור תמיכה בעסקים קטנים בתחילת דרכם, או עסקים קטנים ובינוניים המעוניינים ב"זריקת תנופה" לצמיחה כלכלית.

מה זה אומר בעצם?

אז ככה: המדינה מעמידה ערבות עבור העסק שלכם, ואת ההלוואה אתם מקבלים מאחד מהבנקים אשר זכו במכרז להשתתף בפרויקט (נכון לזמן כתיבת המאמר: בנק הפועלים, בנק מזרחי טפחות, בנק אוצר החייל ובנק מרכנתיל).

מי זכאי לפנות לקרן בבקשת הלוואה?

עסקים קטנים ובינוניים אשר עומדים בדרישות הסף שהן: מחזור מכירות שנתי- עד 100 מיליון ש"ח, עסקים שלא מקבלים הלוואה נוספת באותו הזמן ועסקים שקיבלו אישור מהגוף המתאם, מן הבנק ומנציג הציבור בוועדת האשראי, לאחר ביצוע בדיקה כלכלית.

מהם תנאי ההלוואה של הקרן

ההלוואה ניתנת לתקופה של עד חמש שנים כאשר בחצי השנה הראשונה הלווה מתבקש להחזיר רק את תשלומי הקרן (תקופה זו מכונה "גרייס").

העסק הלווה נדרש להציג ביטחונות בגובה בין 10% ל- 25% מסכום ההלוואה בלבד,  תלוי במידת הוותק שלו (האם עסק בהקמה או ותיק?).

הבעלים של העסק נדרשים לתת ערבות אישית. בנוסף הממשלה נותנת ערבות בשיעור של 85% / 70% מגובה ההלוואה.

ההלוואה ניתנת במספר מסלולים אטרקטיביים: שקלי צמוד, שקלי לא צמוד, ריבית משתנה, צמוד מט"ח.

מה סכום גובה ההלוואה שניתן לבקש מהקרן?

500,000 ₪ עבור עסקים חדשים או עסקים עם מחזור שנתי של עד 6.25 מיליון ₪,

8% מהמחזור עבור עסקים עם מחזור שנתי של בין 6.25 ל-100 מיליון ₪.

מהו תהליך הגשת הבקשה להלוואה

1. העסק המבקש הלוואה צריך לפנות לאחד מן הגופים המתאמים (נכון לכתיבת המאמר: משרד רו"ח עובד בן דוד או חברת גיזה זינגר אבן (GSE))

2.     הבקשה תיבחן על ידי הגוף המתאם. במידה ומתקבל אישור עקרוני, על העסק המבקש להכין תוכנית עסקית לפי הנחיות הגוף המתאם.
3.     לאחר שהעסק המבקש הלוואה, יכין תוכנית עסקית, היא תיבדק ע"י הגוף המתאם וכן תתבצע בדיקה כלכלית של העסק. במידה והגוף המתאם ימליץ על קבלת הלוואה, יועברו הבקשה וההמלצה לבנק אליו בחר הלקוח לפנות.
4.     הבנק יבצע בדיקה מקיפה של ההמלצות ושל נתוני העסק המבקש, ויבחן את התכנית העסקית. במידה ויתקבל אישור הבקשה היא תועבר לוועדת האשראי של הקרן.
5.     ועדת האשראי של הקרן שבה חברים נציג מטעם הבנק, נציג ציבור ונציג מטעם הגוף המתאם, היא המחליטה באופן סופי האם בעל העסק המבקש, זכאי לקבלת ההלוואה.

הקרן בערבות המדינה מציעה הלוואה שהיתרונות הגלומים בה זו הם רבים כגון מימון נרחב, ערבות שמעמידה המדינה עצמה ותנאי החזר נוחים. יחד עם זאת לא כל העסקים המבקשים הלוואה מהקרן נענים בחיוב (בעיקר עקב אי עמידה בתנאים). כמו כן, ישנם עסקים שגובה המימון אינו מספיק עבורם.

למידע נוסף על הגשת טפסים ובקשת הלוואה מהקרן ניתן לפנות לאתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים בכתובת: http://sba.economy.gov.il/programs/funds/pages/pra7.aspx.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים