איך לרתום את ההוצאה לפועל לטובת העסק שלך

  ראשית, מהי ההוצאה לפועל? מערכת ההוצאה לפועל היא אחת מהזרועות המבצעות של הרשות השופטת בישראל. בעזרת מערכת זאת יכול הנושה לממש את הזכויות שהוקנו לו, כגון:... Read more »
Wooden judges gavel on wooden table, close up

 

ראשית, מהי ההוצאה לפועל?

מערכת ההוצאה לפועל היא אחת מהזרועות המבצעות של הרשות השופטת בישראל. בעזרת מערכת זאת יכול הנושה לממש את הזכויות שהוקנו לו, כגון: פסק דין, המחאות, משכנתא, שטרי משכון ומסמכים אחרים שהם שווי ערך לפסק דין. בהוצאה לפועל ניתנת לאדם האפשרות לסיוע על מנת שיוכל לגבות את חובו ביעילות.

מצד שני,  בעזרת חוק ההוצאה לפועל, ניתן לשמור על זכויות החייב אל מול הזוכה כדי שאלה לא ייפגעו ושלא יהיה החייב כנטל על כתפי החברה.

תיק ההוצאה לפועל נפתח על ידי הנושים, כאשר החייבים מאחרים בתשלומים להם התחייבו. מצד שני, עורך הדין מטעם ההוצאה לפועל יעניק לחייבים ייעוץ והגנה מצעדי הגבייה של ההוצאה לפועל ומפני הנושים. "בתמורה": על בעל החוב לשתף פעולה בכל הליכי ההוצאה לפועל עם נציגי משרד הוצאה לפועל ולפי בקשתם להציג דוחות על מצבו הכספי.

כיצד נפעל נכון כבעלי עסק שחייבים לו כסף?

פתיחת תיק בהוצאה לפועל דורשת זמן, הוצאה כספית והשקעת משאבים. לכן, מכיוון שתמיד קיימת האפשרות שגביית החוב לא תצלח ותגרום להפסד נוסף לנושה יש לפעול נכון ולבדוק האם זאת אכן הפעולה הרצויה כנגד החייב.

על הנושה לבחון את כל ההיבטים הקשורים לחייב ולפעול לפי שיקול דעתו והבנתו. ראשית, עליו לבדוק את זהות החייב: האם החייב הוא חברה או אדם פרטי. רבות החברות הקטנות שנסגרות, פעילותן נפסקת ולנושה לא יהיה ממה להיפרע. יש לבדוק את מצב החברה קודם תחילת ההליך בהוצאה לפועל, כדי שלא להפסיד כספים נוספים.

במידה ובעל החוב הוא אדם פרטי, הכדאיות לפתיחת תיק בהוצאה לפועל היא גדולה יותר, כיון שתיק בהוצל"פ משבש לאדם הפרטי את התנהלותו הכספית ומשום כך הסיכוי שיבקש לשלם את חובו גדול יותר.

בכל מקרה, ראוי גם במקרה של אדם פרטי לשקול את פתיחת התיק, כיוון שכל פעולה עולה כסף. לחייב שאינו בעל נכסים ושאינו נמצא בתהליך של איחוד תיקים, ההליך האחרון שיופעל נגדו יהיה הליך מאסר. הליך המאסר הינו הליך שאורך זמן, אך הוא יעיל ביותר. מעטים החייבים שלא משלמים את חובם לאחר שהופעל נגדם הליך זה.

בנוסף להליכים הרגילים, כמו: עיקולים במדיה מגנטית, עיקול מיטלטלין ברישום ועיקול רכב ישנה האופציה של עיקולים בטרם מתן אזהרה – כאשר הנושה חושש כי החייב ינסה להבריח כספים ונכסים, יש לו את האפשרות לבצע הליך של עיקולים בטרם מתן אזהרה זאת במקביל לפתיחת תיק ההוצאה לפועל. על הזוכה להגיש בקשה בצירוף תצהיר ובה לבקש את העיקולים הדרושים כמו עיקול חשבונות בנק, דירות, רכבים ועוד. אם תאושר הבקשה העיקולים יבוצעו, אך לא ימומשו.

לסיכום:  ראוי ורצוי לבדוק את נתוני החייב קודם הבקשה להליך ההוצאה לפועל, כדי לחסוך זמן וכסף. יחד עם כל אלה, חשוב לדעת ולזכור, כי כל אגרות התשלום עליהם שילם הנושה מגדילות את קרן החוב כיון שהן מתווספות לתיק החייב.

 

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים