מראיין מלידה? חשיבות שכלול מיומנויות הריאיון

רוב תהליכי המיון עובדים כוללים גם שלב של ריאיון אישי, אם על ידי המגייס/ת בארגון, על ידי המנהל המקצועי או שניהם. אך השאלה שצריכה להישאל היא האם למראיינים הנ"ל ישנם הכלים לבצע את הראיונות באופן יעיל והוגן אשר בעקבותיו יתקבלו המועמדים המתאימים לתפקיד?
Businesswoman Interviewing Male Candidate For Job

מראיין מלידה? חשיבות שכלול מיומנויות הריאיון

טל משען, מנהלת מחלקת מדידה והערכה "בסיס להערכה"

רוב תהליכי המיון עובדים כוללים גם שלב של ריאיון אישי, אם על ידי המגייס/ת בארגון, על ידי המנהל המקצועי או שניהם. אך השאלה שצריכה להישאל היא האם למראיינים הנ"ל ישנם הכלים לבצע את הראיונות באופן יעיל והוגן אשר בעקבותיו יתקבלו המועמדים המתאימים לתפקיד?

כאשר מנהל מגייס עובד חדש, מטבע הדברים הוא מעוניין להתרשם ממנו באופן אישי טרם קבלתו לעבודה. המנהל מזמן את המועמד לריאיון, שואל שאלה כללית, כמו 'ספר לי על עצמך', זורם משם ומקווה לקבל החלטה על סמך האינטואיציה והכימיה בחדר. תהליך זה, למרות שהוא מרגיש נכון ו"זורם", נתון להטיות רבות המובילות לעתים תכופות להחלטות לא מיטביות המושפעות מגורמים לא רלוונטיים (כגון: דמיון ותחומי עניין משותפים בין המראיין למועמד, מראה חיצוני, מגדר וכדומה).

ריאיון אישי הינו חלק כמעט קבוע בתהליך המיון ומשקלו בקבלת ההחלטה רב, על כן, חשוב להכשיר את המראיינים לתפקיד זה.

 

מה עוד אני רוצה לשאול…?

ריאיון בו המראיין אינו מתכנן מראש מה לשאול, ובמקום זאת, זורם עם המרואיין ותשובותיו, נקרא בשפה המקצועית ריאיון לא מובנה. בריאיון כזה, קל לאבד שליטה ולהעבירה מבלי משים לידי המועמד. עם זאת, קיימים סוגי ראיונות נוספים בהם השליטה על מהלך הריאיון ועל המידה המתקבל במסגרתו נתונה ברובה בידי המראיין. בראיון מובנה המראיין מכין סט שאלות קבוע מראש ושואל אותן בסדר קבוע את כל המועמדים. בריאיון חצי מובנה, המראיין מכין  שאלות מראש, אך קיים יותר מרחב בחירה: השאלות הרלוונטיות מתוך הסט נבחרות בהתאם לאופן התקדמות הריאיון ויש מקום להוסיף שאלות רלוונטיות או להשמיט את אלו שאינן רלוונטיות, בהתאם למידע המתקבל מהמועמד במהלך הריאיון.

עובד לא מתאים הוא עובד יקר

תהליכי מיון הינם תהליכים יקרים לארגון, כמו גם תהליך קליטה של עובד חדש, כולל זמן החניכה ועד לקבלת עובד המוכשר לתפקיד. גיוס עובד לא מתאים ונשירה של עובדים משמעותם כסף שנזרק לפח. על כן, על מנת לייעל תהליכים בארגון, נרצה לגייס מועמדים מתאימים לעבודה ולדעת כי הם צפויים להצליח בתפקיד. מכאן, לכלי המיון שאנו בוחרים חשיבות גבוהה. היות וריאיון משמש במרבית המקרים ככלי מסנן בתהליך המיון, חשוב לבצעו באופן יעיל ומדויק, שכן הדבר יאפשר לארגון להימנע מבזבוז משאבים הנובעים מקליטת עובדים לא מתאימים.

הריאיון המובנה נמצא במחקרים כמנבא משמעותית יותר טוב מהריאיון הלא מובנה.

שוויון הזדמנויות

במחקר שנערך לאחרונה נמצא כי ראיונות מובנים פחות מושפעים מנתונים דמוגרפיים. מין וגזע המועמד לא נמצאו משפיעים על הערכות המראיין, כאשר הריאיון הוא מובנה. כמו כן, גם הדמיון הדמוגרפי (בגזע ומין) בין המראיין למרואיין לא השפיע על הערכות המראיין. מכאן, הריאיון המובנה הוגן יותר גם כלפי קבוצות מיעוט.

 

כיצד אוכל לשכלל את מיומנויות הריאיון שלי?

כאמור, על אף מרכזיות הריאיון בתהליכי המיון, מראיינים רבים מקיימים ראיונות על סמך אינטואיציה ותחושת בטן. ריאיון הוא מיומנות כמו כל כלי ניהולי/מקצועי אחר, וככזה ניתן לשכללו וללמוד כיצד לבצעו באופן אפקטיבי. בשוק קיימות היום מגוון סדנאות מקצועיות אשר נועדו לסייע למראיינים ולמגייסים לשכלל את מיומנות הריאיון שלהם. סדנאות אלו עוסקות, בין היתר, בלימוד של עקרונות לביצוע ראיון נכון וצמצום הכשלים וההטיות בהערכה, מספקות כלים לבנייה והבנייה של ראיונות ייעודיים לתפקידים בארגון וכן כלים לשקלול המידע המתקבל במסגרת הריאיון לצורך קבלת החלטות.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים