נפגעת? ניזוקת? תבע את המזיק

נפגעת? ניזוקת? תבע את המזיק מאת: לימור שטרן תביעות נזיקין מגיעות מתוך אירועים לא צפויים בחיי היומיום, כאלה שנגרמים ללא כוונה ובלי שום הכנה מראש. עץ שקרס... Read more »

נפגעת? ניזוקת? תבע את המזיק

מאת: לימור שטרן

תביעות נזיקין מגיעות מתוך אירועים לא צפויים בחיי היומיום, כאלה שנגרמים ללא כוונה ובלי שום הכנה מראש. עץ שקרס על המכונית שחנתה בתום לב ליד הבית, נפילה בגלל מרצפת שבורה, משרד שהוצף במים, בגלל תיקון אינסטלציה פגום, כלב שהחליט לפרוק רסן, קבלן שגרם לליקוי בנייה וכדומה.  נפגעים אלו יוכלו לתבוע את הנזק שנגרם להם מהאחראי לנזק בין אם הוא עסק, אדם פרטי או רשות ציבורית.

דוגמאות רבות לאירועים שונים יש בשפע, אך המשותף בכולן הוא שהנזק נגרם בגלל רשלנות של אחר. ואותו אחר אחראי על פי החוק לפצות את האדם שניזוק בשל רשלנותו.

מתי נתבע?

לאנשים רבים נגרם נזק כזה או אחר, אך לא תמיד משתלם להגיש תביעת נזיקין. ראשית, יש לבדוק האם קיימת אחריות ברורה של המזיק על הנגרם כתוצאה מהנזק. שנית, ולא פחות חשוב, יש לבחון מהו גודל הנזק שנגרם בעקבות כך ובהתאם לבדוק את עלויות המשפט, כיוון שייתכן שהוצאות המשפט יהיו גבוהות מן הפיצוי שייקבע בסופו של תהליך ואז ההליך כולו, הזמן וההתעסקות בו פשוט אינם משתלמים.

את מי תובעים?

בתביעת הנזיקין, תובעים את המזיק – מי שגרם לנזק. הנתבע – המזיק, יפנה אל חברת הביטוח שלו (במידה ויש כזאת) באותה עת שנגרם הנזק וידרוש ממנה לטפל בתביעה. חברת הביטוח, מצידה, תמנה עורך דין שיטפל בתביעת הנזיקין.

כיצד יתבצע התהליך?

עורך הדין שימונה מטעם חברת הביטוח, יקיים פגישה עם המזיק אותו הוא מייצג, ישמע את טיעוניו וגרסתו על אותו אירוע ויבנה את קו ההגנה למשפט. בדרך כלל, צריך המזיק להשתתף גם הוא במימון הפיצוי שייפסק בבית הדין מכוח הסעיף של "ההשתתפות העצמית" כפי שנקבעה בפוליסה, יחד עם חברת הביטוח.

המזיק הוא שותף פעיל בהגנה נגד התביעה, חלק מהסיבות לכך היא ההשתתפות העצמית. כאשר תעלה אפשרות לפשרה בתביעה, יידרש גם המזיק להשיב על כך ולנקוט עמדה בהתאם.

 

ריבוי מזיקים

במקרים רבים התביעה לנזק תכלול כמה נתבעים, שאחראיים יחד על הנזק שנגרם. כמו קבלן עבודות שביצע עבודה לרשות מקומית, חברה שביצעה עבודה עבור חברה אחרת וכדומה. בתביעה כזאת יהיו מעורבים כל האחראיים האפשריים לנזק שנגרם ועליהם תוטל חובת ההוכחה כי אינם אחראיים לו או שיצטרכו לשלם עבור הנזק שנגרם.

תביעות אלו הן מסובכות יותר והנתבעים יהיו מקושרים בחוזים מנוסחים היטב אותם יהיה צריך לבחון כראוי כדי להחליט מי צריך לשלם עבור הנזק וכמה.

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים