סמארטפונים לכל עובד?

האם כמעסיקים, כדאי לכם לרכוש סמארטפונים עבור העובדים שלכם? נעזרנו ביועצת הארגונית ענבר רודן, כדי להבין מה היתרונות והחסרונות שניתן לצפות להם מנקיטת צעד כזה בארגון שלכם.
Woman using a smartphone

כיום, בעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים, דומה שהטלפונים הניידים ה"רגילים" נכחדו מהמפה וקשה עד קשה מאוד למצוא אנשים שאין להם סמארטפון.

אחת ההטבות המקובלות בעולם העסקי בענפים שונים, היא שעובד שמתחיל את עבודתו מקבל סמארטפון מטעם העבודה.

לרוב יהיו אלו המכשירים החדישים בשוק, ולרוב תוצע גם לעובד השתתפות בעלות החבילה הסלולרית שעומדת כיום על סכומים נמוכים במיוחד.

השאלה היא האם כמעסיקים, כדאי לכם לרכוש סמארטפונים עבור העובדים שלכם? נעזרנו ביועצת הארגונית ענבר רודן, כדי להבין מה היתרונות והחסרונות שניתן לצפות להם מנקיטת צעד כזה בארגון שלכם.

היתרונות:

לדברי רודן, הרי שבאופן כללי, מדובר בהטבה שהינה מאוד שכיחה בשוק העסקי כרגע, ונתפסת אף כסטנדרט במקצועות מסוימים (בעיקר בהייטק, פרסום ומכירות).

  • ככל שכמות העובדים הצעירים בארגן גדולה יותר וככל שהעובדים מפוזרים יותר בצורה גאוגרפית (למשל בענף המכירות, שם הסוכנים לרוב נמצאים בשטח, בעבודת המכירה) כך הסמארטפונים משמשים ככלי עבודה יעיל ומוצלח.
  • זמינות רבה של העובדים.
  • נותן תחושת "אמון" לעובדים ותחושה שרוצים להשקיע בהם לטווח הרחוק.
  • דרך  "למתג ולבדל" את התפקידים הניהוליים, במידה והטלפון הנייד נרכש רק עבור הדרג ההנהלתי.
  • עדכונים מידיים על חדשות בתפוצה רחבה לכלל העובדים. למשל חברה שיש לה סוכנים בשטח, שרוצה לעדכן בבת אחת את כל הסוכנים על ביטול מבצע קיים, והתחלה של מבצע חדש עם תנאים אחרים, יכולה לעדכן את כל העובדים בבת אחת בשליחת SMS / What'sApp  בתפוצה רחבה.
  • אפשרות לדיאלוג: צוות שעובד יחדיו על פרויקט מסוים אך כל עובד, עובד ממקום אחר או נמצא בשלב אחר בפרויקט, יכולים להתעדכן ולעדכן על התקדמות דרך שימוש בקבוצת What'sApp, או באפליקציות פשוטות שניתן להתקין על הנייד ושיכולות ל"מפות" מי עושה מה, ומה ההתקדמות. אפליקציות כאלו יכולות להיות למשל אפליקציות ניהול המסמכים של גוגל (Google Docs) שיש בהן אופציה לניהול על ידי מספר מרובה של משתתפים.
  • מהירות תגובה מהעובד: על ידי שימוש באפליקציות פשוטות למדי כמו אפליקציות סקרים חינמיות, ניתן לברר מול העובדים התקדמות בפרוייקט ואיזה מהיעדים הושג לאורך זמן שמוקצב לפרוייקט.
  • השימוש באפליקציות האלו מהיר בהרבה משליחת מייל שאותו צריך לפתוח ולקרוא, והיתרון כאן הוא זמינות מיידית של העובדים ולא עיכובים בהמתנה למענה מעובד היכן ומה התקדמותו.

החסרונות:

  • טשטוש הגבולות בין פנאי לעבודה. בעוד שהודעות SMS נחשבות ל"עסקיות" יותר, הודעות What'sApp  נחשבות פחות מחייבות, ואם אופי העבודה הוא שהעובד צריך לשמור על זמינות בשעות העבודה הפורמליות, אך הוא ממשיך לקבל הודעות מהמעביד גם בשתיים בלילה, בקלות יכול להיווצר מצב של טשטוש תחום הפנאי והעבודה.
  • העובדים עלולים להתרכז באפליקציות המובנות במכשירים שלהם יותר מהזמן שאותו הם מקדישים לעבודה.
  • תחושה מצד העובדים כי הטלפון שקיבלו משמש יותר כ"נטל" מאשר ברכה היות והם צריכים לענות למיילים כל היום/ להיות בדיווחים כל היום היכן היו ומה עשו.
  • רעש לבן מצד אפליקציות כגון What'sApp, שם שיחה בין קולגות יכולה בקלות לגלוש לפסים של: "ראיתם מה יש ליד המזכירות?", "למי נפל מפתח ליד השירותים?" או "מזל טוב לליהי! יש לה יום הולדת!", שמובילות למצב שהעובדים כבר לא מצליחים להתכז בעבודתם מרוב "חפירות מלל" בקבוצה.
  • אז לסיכום, האם כדאי לרכוש ניידים עבור העובדים בעסק?

אין חובה להתיישר לפי הרף ולקנות מטעמכם סמארטפונים לכל עובד במידה ואין בכך צורך ישיר. עסקים שמטבע אופיים זקוקים לשמירה על קשר עם העובדים המפוזרים בשטח (סוכני מכירות, סוכני עמילות מכס, שליחים, מתווכי נדל"ן), ייטו להרוויח מכך שהעובדים זמינים. כמו גם, מהיכולת לעדכן את כל העובדים בו זמנית בבת אחת. לעומת זאת, עסקים קטנים ובינוניים, שבהם כל העובדים מרוכזים במקום אחד, ולכולם בין כה וכה נגישות למחשב ולמייל, לא מן החובה לרכוש עבור העובדים סמארטפונים.

בעל עסק שירצה, יכול תמיד להציע הטבה לעובדיו של השתתפות בעלות החבילה הסלולרית, שכיום ברוב החברות ניתן להשיג חבילות מוזלות במיוחד.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים