עבירות מס: זה יכול לקרות גם לך

עבירות מס: זה יכול לקרות גם לך מאת: לימור שטרן עבירות מס – כותרת מאיימת ומלחיצה. לאחרונה אפילו עוד יותר. כלי התקשורת מפרסמים חדשות לבקרים ידיעות חדשותיות... Read more »
Man and woman sits at a desk with hands clasped. marital problem

עבירות מס: זה יכול לקרות גם לך

מאת: לימור שטרן

עבירות מס – כותרת מאיימת ומלחיצה. לאחרונה אפילו עוד יותר.

כלי התקשורת מפרסמים חדשות לבקרים ידיעות חדשותיות רבות על אנשי ציבור וידוענים שנחקרים ברשות המסים בחשד להעלמת הכנסה.

בעל העסק סמוך ובטוח ש"לי זה לא יקרה" אך חשוב לדעת כי הוא לא נקרא לחקירה במשרדי רשות המסים רק במקרים של העלמת מס, אלא גם בגלל טעות חשבונית שהתגלתה בספרי העסק.

חוקרי רשות המיסים עובדים מסביב לשעון על מנת למצוא עברייני מס. הם יכולים לבקר בבית העסק שלך בשעות לא שעות, לבדוק את ספרי העסק ולחקור אותך.

על בעל העסק לדעת כי למילותיו יש משמעות רבה, ובפרט, כאשר נמצאו ראיות מפלילות נגדו בחשד לעבירת מס.

הראיות הן אלה שתקבענה את המשך הטיפול בעניינו. דבריו, יהוו ראייה בפני בית המשפט בניהול ההליכים המשפטיים כנגדו.

לכן, דו"ח הביקורת ותגובת הנחקר הם בגדר של "חיים ומוות ביד הלשון" והם אלו שיקבעו את המשך הטיפול – האם ייסגר התיק עוד לפני הגשת כתב האישום, ובמקרה הגרוע האם יועמד בעל העסק, הנישום, לדין, או האם ובאיזו מידה יוטלו עליו סנקציות כספיות.

בעל עסק שיהיה מודע לזכויותיו וינהג בהם בתבונה יכול לשפר את המצב עד ביטול הצורך להגשת כתב אישום כנגדו.

הנה לפניכם העצות המרכזיות:

אז מהן הזכויות שלך?

  • זכותך לברר ולהתייעץ עם עורך דין לפני החקירה.
  • זכותך להשתמש בזכות השתיקה כדי להגן על עצמך מפני הפללה עצמית.
  • זכותך לבקש הפסקת אוכל ושתייה, במידה והחקירה מתארכת שעות ארוכות.
  • באם נשאלת במהלך החקירה על מסמך כלשהו שחתום בכתב ידך, זכותך לקבל ולראות את המסמך ואת החתימה עליה אתה נשאל.
  • זכותך לבקש לבדוק נתונים בצורה מסודרת. במידה ונשאלת על פעולות חשבוניות שנערכו לפני שנים רבות – אינך חייב לענות מיידית. אתה יכול לבקש לבדוק את הדברים ולהשיב עליהם רק אחר כך.

 

מה לומר בחקירה? 

  • שקול מילים. החוקר מנסה לאסוף ראיות שיכולות להפליל אותך לכן חשוב היטב על המילים והמשפטים אותם אתה אומר כדי שלא ישמשו נגדך.
  • אמור רק את האמת. כאשר ישאלו אותך שאלות שאינך זוכר מה אירע בהן, כדאי ועדיף לענות את התשובה האמיתית- "לא זוכר", מאשר לנסות ולתת תשובה מהירה, אך לא נכונה, שעלולה לסבך אותך בהמשך.
  • אל תחשוש למסור מידע חשוב שיכול לסייע לך גם אם לא שאלו אותך עליו ואפילו אם אינו קשור לשאלות החוקרים.
  • במידה ותישאל על ידי החוקרים על עניינים משפטיים עדיף לא לענות על כך בעצמך, אלא להפנות את החוקר ישירות אל היועץ המשפטי שהעניק לך את המידע המשפטי.
  • עדיף לא לומר דברים לא שאינך בטוח בנכונותם. אם יש בידיך מידע שאינך בטוח בנכונותו – עדיף שלא לאומרו כלל. אל תנסה לשנות נושא עליו נשאלת, אם אינך יודע מה לענות – עדיפה השתיקה.

ממה להיזהר?

  • לא להתרגז- אל תתלהם ותצעק. ענה בצורה מכבדת ומנומסת. התלהמות לא תעזור.
  • שים לב למתרחש סביבך ושמור על ערנות. כל דבר שקורה לך במהלך החקירה, אינו מקרי. באם הכניסו עוד חוקר לחקירה או אם פגשת במסדרון נחקר אחר אל תספק מידע שאינך נדרש לתת והיזהר במילותיך.
  • "אוף דה רקורד"- לא בבית ספרנו. כל דבר שתאמר לכל אחד בכל זמן שהוא עלול לשמש כחומר נגדך. גם אם נאמר בהפסקות או מחוץ לחדר החקירה ואפילו אם נאמר לך שזה לא ישמש נגדך.
  • שיטת חקירה נפוצה ומוכרת היא שאלת אותן שאלות בצורות שונות. היה קשוב וערני, "קח את הזמן" וחשוב היטב לפני כל תשובה כדי שלא תסתור את עצמך. אל תפחד לומר כי כבר ענית על שאלה זו.
  • קרא בעיון רב את העדות עליה אתה חותם, לפני החתימה. בדוק שהדברים אכן נאמרו על ידך ושכל מה שאמרת כלול בעדות, רק לאחר מכן, חתום עליה.
  • החלק החשוב ביותר במהלך החקירה היא המילה הכתובה. את ההחלטה האם להעמיד לדין או לא, יקבלו אך ורק על סמך המידע שנכתב במהלך החקירה. אל תשקיע מאמץ יתר על מנת למצוא חן בעיני החוקר, אלא רק במילים היוצאות ממך והמידע אותו אתה מוסר.

חשוב להבין, כי עבירת מס, גם הקלה ביותר, עלולות לגרום להסתבכות, שלעיתים ניתן למנוע על ידי התנהלות נכונה.

לכן, מומלץ לנחקר, עוד בטרם הגיע מועד החקירה, להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום כדי להכיר ולנצל את הזכויות המגיעות לו על פי חוק. כמו גם לדעת כיצד להתנהל אל מול החוקרים.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים