"עזרה ראשונה" לחייבים בהוצאה לפועל

"עזרה ראשונה" לחייבים בהוצאה לפועל מאת: לימור שטרן מצב כלכלי קשה ועלייה חדה באחוז המובטלים אינה ידיעה חדשותית מפתיעה. בשנים האחרונות היא תופעה שהולכת וגוברת. גם ברשות... Read more »
ビジネスウーマンの消火活動

"עזרה ראשונה" לחייבים בהוצאה לפועל

מאת: לימור שטרן

מצב כלכלי קשה ועלייה חדה באחוז המובטלים אינה ידיעה חדשותית מפתיעה. בשנים האחרונות היא תופעה שהולכת וגוברת. גם ברשות ההוצאה לפועל, מתווספים תיקים נוספים של חייבים שהתקשו לשלם תשלומים להם התחייבו בעבר. תשלומים, כמו: שכירות, משכנתא, קנייה בהקפה ועוד. הסיטואציה אליה נקלעים החייבים אינה נעימה כלל ואפילו מקשה על החיים, אך אין צורך לדאוג יותר מידי. כיום, ניתן להגיע להסדר נוח גם אל מול השם המאיים: "משרד האכיפה של הרשות להוצאה לפועל". הכל בתנאי מרכזי אחד: אם תפעלו נכון ובזמן.

מה זה הוצל"פ?

מערכת ההוצאה לפועל היא אחת מהזרועות המבצעות את החלטות הרשות השופטת בישראל. למעשה, על ידי מערכת זאת יכול הנושה לממש זכויות שהוקנו לו, כגון: פסקי דין, המחאות שלא כובדו על ידי הבנק, כספי משכנתאות שלא הוחזרו, שטרי משכון ומסמכים אחרים כנגד החייב לו. יתירה מכך, בהוצאה לפועל ניתנת לאדם האפשרות לסיוע על מנת שיוכל לגבות את הכספים שמגיעים לו ביעילות.

רבים מבינינו, בעלי העסקים ואנשים פרטיים, אינם מודעים אל הצד השני. לפיו, בעזרת חוק ההוצאה לפועל, ניתן לשמור גם על זכויות החייב אל מול הזוכה כדי שאלה לא ייפגעו ושלא יהיה החייב כנטל על כתפי החברה.

 

כיצד זה עובד?

לאחר שהנושה פותח תיק בהוצאה לפועל, יחלו שם בנקיטת הליכים משפטיים-מעשיים כדי לגבות את החוב מהחייב לו.  בתחילה, יהיה זה מכתב אזהרה שיגיע אל בית החייב, בו יתריעו בפניו על התחלת נקיטת הליכים לגביית החוב. החייב יידרש לשלם את חובו תוך הזמן הקבוע ואם לא – יחלו נגדו בהליכי ההוצאה לפועל. עם קבלת המכתב, יעמדו בפני החייב האפשרויות הבאות:

  • לשלם את חובו לזוכה. אז, במידה והתשלום יוסדר במלואו, ייסגר התיק.
  • כאשר החייב לא יכול לשלם את מלוא החוב בבת אחת, הוא יוכל לבקש לפרוס את חובו לתשלומים. באם יבחר באפשרות זאת, יצטרך לעמוד בפני חקירת יכולת, בה יחליט רשם ההוצאה לפועל באיזה סכום יוכל החייב לעמוד בכל חודש.

 

מהי חקירת יכולת?

כאשר החייב לא יכול לשלם לנושיו ומתעכב בתשלום החוב, מקיימת ההוצאה לפועל חקירת יכולת. חקירת היכולת של החייב תברר כמה הוא יכול לשלם לנושיו מידי חודש.

חקירה זאת היא בעלת חשיבות גדולה מאוד לחייב, כיוון שבסוף חקירת היכולת, יקבע ראש ההוצאה לפועל, מה יהיה הסכום החודשי שאותו יצטרך החייב לשלם לזוכה. במידה והחייב לא יעמוד בתשלום עליו יחליט רשם ההוצאה לפועל, יינקטו נגדו פעולות נוספות כמו מאסר והגבלות נוספות שישבשו את חיי היומיום שלו.

לכן, כדאי שהחייב ייקח ברצינות את חקירת היכולת ויגיע אליה ערוך כראוי, על מנת שיוכל לעמוד בתשלום החוב ולא ישבש את חייו הכלכליים, על בית העסק שלו ובהרבה מן המקרים על בני משפחתו.

 

מהו איחוד תיקים?

נהוג לומר כי "צרות באות בצרורות". במקרים רבים זה נכון. כך, נפתחים נגד אותו חייב, תיקים נוספים בהוצאה לפועל מטעם נושים נוספים. חייב כזה יכול  לפנות אל לשכת ההוצאה לפועל ובעזרת המסמכים המתאימים לבקש כי כל התיקים שנפתחו נגדו, גם אם הם בעלי נושים שונים, יאוחדו לתיק אחד- תחת השם איחוד תיקים. לפעולת האיחוד תיקים, יש יתרונות רבים: האפשרות לחקירת יכולת מאוחדת כנגד כל התיקים ופריסת התשלומים לזוכים בהתאם לכך. יחד עם זאת, זה ימנע אפשרות לנקיטת הליכי עיקול על ידי נושים שונים. יתרון מהותי נוסף של איחוד התיקים הוא ביטול כל הפעולות המבצעיות כמו עיקול, צו עיכוב יציאה מהארץ ועוד, כנגד החייב.

עיקול ומאסר

כאשר קיימת פקודת מאסר כנגד חייב אשר משלם את התשלומים החודשיים שנקבעו לו על ידי ההוצאה לפועל- הוא לא ייאסר. אך כדי להבטיח את תשלומי החייב, מטילים עיקולים על רכוש החייב. כאשר חייב משתמט מתשלום חובותיו ינקטו עיקולים על רכושו.

כדאי לדעת, שככל שההליכים שמתבצעים בתיק החייב רבים יותר, גם סכום החוב בתיק גודל ומתווסף לסכום החוב. רצוי לטפל מהר ככל האפשר בחוב, כדי לא לגלות מאוחר יותר שחוב קטן תפח לסכום גדול יותר.

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים