עננים יש לא רק בשמיים

משפטים כמו: "גיביתי את המידע שלי על הענן" או "אפשר להיכנס לענן ולהוריד ממנו את הקבצים", "יש לך גישה לענן?", הם רק מעט מהדוגמאות שניתן למצוא בשיחות היומיומיות הסובבות אותנו. אז, מה זה בעצם ה"ענן" הזה, וכיצד הוא רלוונטי לעסק שלכם?
An image of a bright sun background

מזה זמן שמסביבנו ניתן לשמוע הרבה דיבורים על פתרונות מחשוב בצורת "ענן". בין אם מדובר בצורך "לצעוד קדימה עם הזמן והטכנולוגיה", ובין אם העובדה שכיום שירותי ה"ענן" מקיפים אותנו מכל עבר וזמינים לנו הן במחשב הביתי, הן במחשב העסקי וגם במכשיר הסמארטפון הנמצא בכף ידינו.

משפטים כמו: "גיביתי את המידע שלי על הענן" או "אפשר להיכנס לענן ולהוריד ממנו את הקבצים", "יש לך גישה לענן?", הם רק מעט מהדוגמאות שניתן למצוא בשיחות היומיומיות הסובבות אותנו.

אז, מה זה בעצם ה"ענן" הזה, וכיצד הוא רלוונטי לעסק שלכם?

כשמדברים על שירותי מחשוב "ענן", מתכוונים לשירותים שניתנים ע"י מחשב שרת, המרוחק פיזית מבית העסק / מבית הלקוח, אך זמין למשתמש הקצה מכל מחשב אחר בעולם ללא תלות בחומרה / תוכנות המותקנות על מחשב הקצה.

התקשורת בין מחשב הקצה ו"הענן" מתבצעת באמצעות רשת האינטרנט.

הרעיון שעומד מאחורי טכנולוגיית ה"ענן" הוא הרצון להנגיש דרך שבה כל השירותים שאדם / עסק יכול לרצות מהמחשב שלו, יהיו זמינים עבורו מכל מחשב בעולם . כך כל מחשב שהוא – יוכל בן לרגע להפוך להיות המחשב שלו, עם הקבצים שלו, התוכנות שלו והמידע שלו, באופן זמין, גם אם הוא גולש מהסמארטפון בעודו בחופשה בחוף הים.

מסובך? נמחיש את הרעיון בעזרת הדוגמא הבאה:

דמיינו לעצמכם שאתם נמצאים כרגע במשרד. אתם יושבים בכיסא שלכם ומקלידים למחשב דו"חות עם נתוני מכירות שנאספו בחצי שנה האחרונה. מטרתכם היא להוציא חשבוניות מס עבור הלקוחות שלכם. תוכנת האקסל שלכם נמצאת באמצע חישוב מסובך ופתאום – בום! הגיע הרגע שכולם חוששים ממנו: הפסקת חשמל. כל העבודה שעשיתם, עד לרגע האחרון שבו לחצתם save נעלמה. לאחר שהפסקת החשמל נפתרת, אתם מנסים להדליק את המחשב ומגלים שמערכת ההפעלה מסרבת לעלות. מעבר לטרחה שנוצרה אצלכם עכשיו לתיקונו המיידי של המחשב והעלויות הנלוות לכך, הרי שאתם גם תקועים ולא יכולים להמשיך להתקדם עם העבודה שכן כל המידע שמור על גבי המחשב שלכם.

לעומת זאת, לו את המסמך הזה הייתם עורכים על גבי תוכנות ייעודיות שקיימות ב"ענן", הייתם מרוויחים גיבוי אוטומטי, ונגישות למידע הנ"ל מכל מקום שהוא. כל מה שאתם צריכים, הוא מחשב עם גישה לרשת האינטרנט. היכולת של שירותי הענן לספק לנו זמינות למידע שנשמר על השרת מכל מקום שהוא ואף לתת לכמה משתמשים יכולת עריכה במקביל היא אחד מהיתרונות הכי משמעותיים שקיימים בשירות הזה.

בין היתרונות  הנוספים של טכנולוגיית ה"ענן" ניתן למנות:

  • יכולת אחסון מידע והפיכתו לזמין עבורנו מכל מחשב שהוא. כך, אין צורך לקנות דיסקים לגיבוי ולאחסנם במקום ייעודי. כך חסכנו חיסכון משמעותי לתקציב הכספי של העסק, שכן בחבילות האחסון בענן ניתן לקנות גדלי אחסון משתנים, לפי הצרכים של העסק.
  • גיבוי אוטומטי. היות והפעולות שמתבצעות במחשב הקצה פועלות על תשתיות שרצות על מחשבי ה"ענן"- האפשרות לשמירה וגיבוי מתבצעות לרוב בצורה אוטומטית, כאשר משתמש הקצה אינו עוצר ממהלך עבודתו השוטפת.
  • אבטחה. ניתן לאבטח את המידע בצורה גבוהה, ולתת הרשאות לשימוש ושליפת המידע הרלוונטי רק לבעלי סיסמה/ צורת הזדהות מחמירה אחרת.
  • היכולת להשתמש באפליקציות מבוססות "ענן" במקום להתקין תוכנות ייעודיות על המחשב. ניקח לדוגמא את אופציית עריכת המסמכים של חברת גוגל. עם השירות google docs, לכל משתמש מחשב, בין אם הוא משתמש במחשב שולחני או בסמארטפונים, יש האפשרות להיכנס לאתר ולערוך מסמכים לפי רצונו. אין שום צורך להתקין מעבד תמלילים או תוכנה אחרת לעריכת טקסט על מנת לעשות זאת. כך בדיוק באה לידי ביטוי הגמישות המירבית והחיסכון הכלכלי שהטכנולוגיה החדשה הזו מעניקה, שכן אין צורך לקנות רישיונות תוכנה לכל מחשב ומחשב. ניתן פשוט לרכוש רישיון לתוכנה אחת המאפשרת שימוש במשאבי ה"ענן", ולהריץ אותה מכל מחשב קצה.

כפי שניתן לראות, לבחירה בטכנולוגיית ה"ענן" יש יתרונות רבים. הפתרון אמנם לא מתאים לכל בית עסק (ישנם עסקים קטנים מאוד שאין להם צורך בשימוש בענן בקנה מידה כזה ולכן לא כדאי להם מלכתחילה לרכוש שירותים מעין זה), אך כן מתאים לרוב העסקים, ומסתמן כאופציה חסכונית, יעילה ומאובטחת, לניהול מחשוב העסק שלכם.

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים