על הליך פשיטת רגל והקשר לעבירות פליליות

הליך פשיטת רגל הוא הליך משפטי אשר נקבע בחוק, המיועד לסייע לחייבים אשר נכנסו לחוב בתום לב, ואינם מסוגלים לעמוד בתשלום החוב לנושים. ההליך מאפשר לחייב, לרבות: בעל עסק קטן או בינוני, להסדיר את חובותיו מול הנושים עם תנאי תשלום מסודרים ונוחים יותר, ובכך לחזור לשגרת חיים נורמלית, ללא הפעלת לחצים וצבירת חובות גדולים יותר.
Business person taking a penny from a wallet

על הליך פשיטת רגל והקשר לעבירות פליליות

מאת: עו"ד אסף דוק, מומחה בתחום המשפט הפלילי.

הליך פשיטת רגל הוא הליך משפטי הקבוע בחוק, המיועד לסייע לחייבים אשר נכנסו לחוב בתום לב, ואינם מסוגלים לעמוד בתשלום החוב לנושים. ההליך מאפשר לחייב, לרבות: בעל עסק קטן או בינוני, להסדיר את חובותיו מול הנושים עם תנאי תשלום מסודרים ונוחים יותר, ובכך לחזור לשגרת חיים נורמלית, ללא הפעלת לחצים וצבירת חובות גדולים יותר.

רצוי לזכור כי הליך פשיטת הרגל דואג לאינטרסים של החייב וגם לצד של הנושה. החייב מעוניין לסלק את חובותיו במהירות האפשרית ולצאת מן הבור אליו הוא נקלע כדי לנהל חיים שלווים ולנהל את העסק שלו ללא לחצים נפשיים מיותרים. מן הצד השני, הנושה, אינו מעוניין בדרך כלל לפגוע בחייב, אלא לקבל את הכסף המגיע לו, דבר שהוא בעייתי כל עוד החייב שרוי בחובות כספיים כבדים.

עם ההכרזה של החייב תחת הגדרה של "פושט רגל" מטעם בית המשפט מובטח לנושה כי החוב ישולם במלואו.

ההכרזה על פשיטת רגל היא הליך שניתנת על ידי מערכת המשפט רק במקרים מסוימים בהם הוכח כי החובות של בעל העסק נוצרו ללא כוונת זדון. בית המשפט אינו יכריז על החייב כפושט רגל במקרים בהם החובות נוצרו בעקבות עבירות פליליות שונות כגון: עבירות אלימות, מין, סמים ומסים.

עצם ההרשעה בעבירה פלילית אינה שוללת את הכרזתו של החייב כפושט רגל. שלילה זו נובעת רק במקרים בהם החוב נוצר כתוצאה מביצוע העבירה הפלילית בלבד. ניתן בהחלט לראות כי לעבירות הפליליות ישנן השלכות שליליות רבות ובנוסף לעונשי מאסר, קנסות כספיים, ועונשים אחרים, הן עלולות גם להוביל לחובות כספיים גדולים וללא אפשרות להכרזת החייב כפושט רגל. לכן במקרים שונים של אדם החשוד בפלילים נכנס לחובות מוטב לו כי יתעסק בהוכחת חפותו או במידה והורשע להוכיח לרשויות המשפט כי החוב אינו נוצר כתוצאה מהעבירה הפלילית.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים