קניין רוחני: שיישאר שלי לנצח

קניין רוחני: שיישאר שלי לנצח מאת: לימור שטרן הלחנת שיר? המצאת פטנט מוצלח? עיצבת עיצוב חדשני וייחודי? השקעת שעות רבות של חשיבה והגות ובידיך "יצירת המאה" (או... Read more »
Copyright issues

קניין רוחני: שיישאר שלי לנצח

מאת: לימור שטרן

הלחנת שיר? המצאת פטנט מוצלח? עיצבת עיצוב חדשני וייחודי? השקעת שעות רבות של חשיבה והגות ובידיך "יצירת המאה" (או שכך לפחות אתה מעריך ומרגיש)? כעת, כשהדבר הזה עומד לצאת אל אוויר העולם "ולשחק אותה"- אתה חושש. ובצדק. אם לא תגן כראוי על יצירתך או המצאתך, תוכל לגלות תוך תקופה קצרה כי רבים העתיקו / השתמשו בה ללא רשות וללא תמורה.

לשם כך קבעו בחוק את דין הקניין הרוחני שמקנה זכות בלעדית ל- "נכסים בלתי מוחשיים", שנוצרים על ידי יוצרים, מעצבים, ממציאים, סופרים, מעצבים וכדומה.

דין זה נועד להבטיח את בעלות היוצר על יצירתו, המצאתו, כתיבתו וכך בונה את המוניטין שלו.

על ידי קביעת ושמירת זכות יוצרים, נוצרת הגנה לבעל היצירה, אותו הקניין הרוחני, מפני שימוש בלתי מורשה ביצירה.

כדי להדגיש כי ליוצר היצירה יש זכות מיוחדת על עשייתו, נוהגים לסמן את היצירה על ידי הסימון © (קיצור של copyright) – ולידו הביטוי "כל הזכויות שמורות".

קבלן שבונה בית, נגר שבונה שולחן, ברור לכל, שהבית וגם השולחן, שייכים למי שבנה אותם. זוהי יצירה מוחשית שניתן לראות ולמשש. גם החזקה עליהם יכולה לעבור בקלות ובבהירות מאדם לאדם כשברור למי היא שייכת בכל רגע נתון.

לא כך הוא לגבי הממציא המצאה חדשה, כמו יצירה ספרותית, אמנותית, מוזיקלית, תרופה חדשה, עיצוב מיוחד, שם מסחרי שיוצר מוניטין, לוגו ועוד. זוהי יצירה רוחנית. היא אינה מוחשית. כאשר היא תתפרסם, לא יהיה אפשרי עוד לשלוט עליה.

לרוע המזל, במידה והחוק לא יגן על היוצרים, הם עלולים למצוא את עצמם עומדים בפני מצב בו כל אחד ישתמש ביצירתם, דרך העתקתה ושימוש, ללא מגבלה.

מתוך צורך זה של הגנה על זכויות הממציאים והיוצרים נכס רוחני, וכדי שימשיכו בפעילותם, נוצרו חוקי ודיני הקניין הרוחני שמעניקים ליוצרים זכויות על יצירותיהם.

דיני הקניין הרוחני נבדלים מדיני הקניין המוחשי הרגיל, כיוון שהנושאים בהם עוסקים דיני הקניין הרוחני הם לא מוחשיים. בהתאם ליצירה או להמצאה קיימים סוגים שונים של שמירת זכויות: זכויות יוצרים, פטנטים, סימנים מסחריים, מוניטין, כינוי מקור ועוד.

כאשר יחיד או חברה משתמשים ביצירה או בהמצאה ללא רשות היוצר ושמוגנת על ידי זכויות יוצרים, תהיה אפשרות לתבוע אותם, בגין הפרת זכויות אלו.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים