שקר או אמת: בדיקת פוליגרף ככלי למיון עובדים חדשים

מאפיינים רבים דרושים לעובד מושלם, ביניהם אמינות ויושר. האמינות והיושר מקבלים משמעות רבה יותר בתפקידים בהם דרוש שמירה על חיסיון והמייצרים מידע רב ערך. לכן בזמן בדיקת מועמדים לתפקידים בעלי אופי רגיש ומסווג, יש לנצל בחוכמה את מגוון הכלים האפשריים לבחירת עובד מהימן וישר שישרת אתכם כראוי. אחד מהבדיקות המומלצות להשגת מטרה זו היא בדיקת פוליגרף למועמדים השונים. הפרטים כאן.
A closeup of a seismograph machine needle drawing a red line on graph paper depicting seismic and eartquake activity on an isolated white background

בחירת עובד חדש לעסק היא השקעה לטווח ארוך ובעלת חשיבות מרבית. השקעה, שדורשת הכשרה, אימון, עידוד וטיפוח מתמיד, על מנת שבבוא היום, יניב אותו עובד תפוקה ורווחים באיכות טובה. עסק שמפנים כי עובדיו הם חלק חשוב מאוד בהצלחתו וברווחיו, ישקיע בגיוס העובדים שלו זמן רב ובדיקה, כדי למצוא את העובד המתאים ביותר לעסק.

ישנן לא מעט שיטות למיון עובדים חדשים, כמו: ראיונות עבודה, מבחנים מקצועיים, פעילויות חברתיות ועוד. שיטות אלו מסייעות לעמוד על המקצועיות של המועמד לעבודה, ההשכלה שלו, כישרונותיו, יכולותיו החברתיות ואופיו. אך, לרוב הן לא תספקנה, בהכרח, מידע על טוהר מידותיו, יושרו ומהימנותו של המועמד לעבודה.

מאפיינים רבים דרושים לעובד מושלם, ביניהם אמינות ויושר.

האמינות והיושר מקבלים משמעות רבה יותר בתפקידים בהם דרוש שמירה על חיסיון, והמייצרים מידע רב ערך.

לכן, בזמן בדיקת מועמדים לתפקידים בעלי אופי רגיש ומסווג, יש לנצל בחוכמה את מגוון הכלים האפשריים לבחירת עובד מהימן וישר שישרת אתכם כראוי.

אחת מהבדיקות המומלצות להשגת מטרה זו היא בדיקת פוליגרף למועמדים שונים. בדיקה הבוחנת את מידת אמינותם ביחס לעברם התעסוקתי, את ערכי-האמינות הבסיסיים שלהם, המסירות והנאמנות שלהם, יכולת עבודה בצוות ועוד.

הפוליגרף ממפה את עברם המקצועי ואת סך תכונותיהם של המועמדים, ומשום כך ראוי שיתבצע במקום מקצועי שידוע כאיכותי ובטוח.

 

מהי בדיקת פוליגרף?

בדיקת הפוליגרף נערכת בעזרת מכשיר המכונה "מכונת האמת", שבודקת את מהימנות האדם האם הוא דובר אמת או שקר. המכשיר שמחובר לגוף הנבדק מקבל לכך אינדיקציה לפי פעילות התגובות הפיזיולוגיות של האדם שאינן בעלות שליטה, כמו: לחץ דם גבוה, רעד, זיעה, דפיקות לב מואצות, שינויים במוליכות החשמלית של העור ועוד, הפוליגרף מזהה תגובות אלו ומסמן אותם על דף הפלט היוצא ממנו.

כיצד נערכת הבדיקה?

הפוליגרף מתבצע בדרך כלל, בחדר שקט ופשוט, בעל קירות חלקים ואפס חפצים. הכל למניעת הסחת הדעת של הנבדק. הבודק נותן לנבדק כמה שאלות אותם יקרא קודם הבדיקה ויכין עצמו על מנת להפחית את הלחץ שישפיע על תגובותיו. בשאלון מופיעות שאלות ישירות, שאלות השוואה ושאלות פשוטות המכונות שאלות 'סרק' כמו האם אתה נשוי, כדי להבחין בתגובות הגוף השונות בזמן שהוא דובר אמת או שקר. כשהנבדק מוכן, מחבר הבודק את האלקטרודות אל גוף הנבדק ושואל אותו את השאלות אותן נתן לו קודם. התשובות של הנבדק תאפשרנה לרוב, לבודק, להחליט עד כמה המועמד אמין וישר.

האם ניתן "לעבוד" על הפוליגרף?

בגדול – כן. אך זה כמעט לא אפשרי. האדם הוא יצור בעל רגשות שקשה לו לשלוט בתגובות הרגשיות שלו בזמן שהוא אומר שקר. ניתן להערים על המכונה אם האדם ילחיץ את עצמו בזמן שיענה על שאלות הסרק וירגיע את עצמו בזמן התשובה על שאלות שאמורות להלחיץ אותו, בצורה זאת הוא ייצור תגובה זהה בשני סוגי השאלות וכך יהיה קשה להחליט האם הוא משקר ומתי. יצוין כי מעטים הם המצליחים לשקר את מכונת הפוליגרף.

יחד עם זאת, יש לזכור כי בדיקת הפוליגרף מעניקה משמעות לאיכות המועמד מבחינה האישיות שלו ומידותיו ופחות מבחינה מקצועית גרידא.

 

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים