לדבר מול קהל ולעבור את זה בשלום – חלק א'

כשאנו נדרשים להציג פרזנטציה, או אפילו להסביר מהו העסק שלנו, כמו גם להציג אותו בפני לקוח חדש / משקיע פוטנציאלי / ספק שממנו נרכוש סחורה, עלינו להיות מסוגלים לעשות זאת בצורה אסרטיבית, מעניינת וכריזמטית. לפיכך נשאלת השאלה: כיצד ניתן להתגבר על תחושת הפחד מפני דיבור מול קהל? העצות השימושיות ביותר במאמר שלפניכם.
Presentation

לדבר מול קהל ולעבור זאת זה בשלום – חלק א'

מאת: כתבת "הטורבו העסקי".

כשאנו נדרשים להציג פרזנטציה, או אפילו להסביר מהו העסק שלנו, כמו גם להציג אותו בפני לקוח חדש / משקיע פוטנציאלי / ספק שממנו נרכוש סחורה, עלינו להיות מסוגלים לעשות זאת בצורה אסרטיבית, מעניינת וכריזמטית.

לרובנו, זוהי תחושה כאילו הגענו לבי"ס למשחק. אורות הבמה נדלקו לפתע, וכעת אנו במונולוג של חיינו. יש כאלו, שחיכו להזדמנות כזו רוב חייהם, וכעת הם עטים על "הבמה" המאולתרת. אך רוב האנשים חשים לא בנוח עם הסיטואציה הזו, יש החשים מועקה מסוימת, חוסר בטחון במה שהם עומדים להגיד. ישנם גם כאלו שבשבילם זה סיוט אמיתי, ובו ברגע שהם צריכים להתבטא מול זרים, הם לא מסוגלים להוציא אפילו הגה.

לכל אלו שאינם חשים בנוח עם הסיטואציה הנ"ל, יש בשורה משמחת: יכולת הדיבור מול קהל היא תכונה נרכשת. להלן מקבץ עצות שיעזרו לכם לעבור את זה בשלום:

1. נשמו עמוק

הידעתם שכאשר אתם נושמים לעומק, אחוז חמצן גבוה יותר נכנס למחזור הדם שלכם ומגיע אל המוח? נסו לנשום כשאתם חשים בכל אחד מהתהליכים המתבצעים בו זמנית בגופכם: הפה נפתח, הסרעפת נמתחת וחמצן מתחיל לזרום לאט לאט בכל גופכם. לדמיון המודרך של תהליך הנשימה יכולות מרגיעות מאוד, וכאמור, תוספת החמצן שאתם מקבלים, מרגיעה אף היא ומחדדת את הריכוז.

2. אתם לא לבד

מחקרים רבים מוכיחים כי הפחד מפני דיבור מול זרים הוא אחד מבין הפחדים הכי משמעותיים שאנשים מתמודדים איתם בחיי היום-יום. זה יכול להיות פחד מפני דיבור, או אף פחד מפני כניסה למעלית עם אנשים שאינכם מכירים והצורך לקיים "שיחת מעלית" קלילה. יכול להיות שאין בכך שיפור משמעותי עבורכם, אך דעו שאתם לא לבד, וישנם מקרים מפורסמים בהיסטוריה של אנשי ציבור הידועים בחרדת הקהל שלהם, שהתגברו עליה בהצלחה, ומכאן – שגם אתם יכולים.

3. תרגול

ראיתם פעם שחקן שלומד הצגה שלמה בעל-פה בעשר דקות ועולה מיד על הבמה להופעת הבכורה שלו? בוודאי שלא. שחקנים לומדים את הטקסט שלהם שוב ושוב ושוב, ומתרגלים אותו על במה, מחוץ לבמה, באמצע הלילה מתוך שינה, ובכל מקום שהוא. למה? כי שינון הטקסט לא רק מביא לזכירה שלו, אלא גם מוריד את הפחד מפני חרדת הביצוע או מהחשש שברגע האמת תשכחו את כל מה שיש לכם להגיד מרוב לחץ. לכן, פשוט תרגלו. הקדישו זמן יאות ללמוד את הטקסטים שלכם. חזרו ותרגלו אותם פעם אחר פעם מול המראה, או אפילו הקליטו את עצמכם במצלמת המכשיר הנייד שלכם. בפעם הראשונה זה ייראה לכם מבהיל. בפעם העשירית, כבר תתרגלו, ובפעם החמישים, כבר תדעו את הטקסט כל כך טוב שתוכלו לדקלם אותו מתוך שינה.
במקביל נסו לתרגל את הנאום שלכם מול אנשים שאתם מכירים. קבלו מהם פידבקים ושפרו את הנאום שלכם לפי הצעותיהם. ככל שתתרגלו יותר, תרגישו נינוחים יותר.

4. הכינו את עצמכם כראוי

האם אתם עומדים להרצות במקום מסויים? נסו להגיע למקום הזה מעבר לשעות הפעילות כדי להכיר אותו. עלו על הבמה שעליה אתם אמורים לדבר. התתרגלו לאחיזת המיקרופון בידיכם. עשו כל מה שאתם יכולים כדי לנסות ולדמות את הדבר האמיתי. ככל שתכירו יותר את רזי המקום, האביזרים, האזור, ואפילו זמן ההגעה שלוקח לכם להגיע אליו, כך תרגישו בטוחים יותר ביום הפרזנטציה עצמו.

5. היעזרו בדמיון מודרך

חישבו על הסיטואציה שבה אתם אמורים לדבר מול אחרים. אם זו פרזנטציה על במה – דמיינו את הבמה, ואתכם מדברים בקול שנשמע עד למרחקים. אם מדובר בשיחה בחדר מנהלים – דמיינו את חדר הישיבות לפרטי פרטים. חשבו על עצמכם עומדים ומדברים בקול רם ובטוח, כשאתם יודעים בדיוק מה להגיד. הטיפ הזה, ייתכן ונשמע טיפשי לרבים מכם, אך דעו שמחקרים רבים מוכיחים שיש חשיבות גבוהה בין דמיון מודרך לבין הצלחה בסיטואציות כאלו. ככל שתדמיינו את עצמכם ו"תראו את התמונה" בה אתם מדברים בצורה בטוחה ואסרטיבית בצורה ברורה יותר, תקל עליכם ההתמודדות עם המצב האמיתי.

המשך העצות יובא בחלק השני של המאמר.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים