החיים והמוות ביד המקלדת

האם אתם קיימים ברשת החברתית? מצד אחד דף עסקי בפייסבוק זה נהדר. ניתן לשמור שם על קשר עם הלקוחות ולהציע להם מבצעים שונים וייחודים רק לחברי המועדון או רק למי שעשה "לייק" לדף שלנו , כי אחרת שאר התוכן חסום בפניהן. ניתן לייצר בלוג, שמפנה מדף הפייסבוק ושם להכניס תכנים שישמרו אתכם כל הזמן בתודעה של הלקוחות שלכם. אבל מה קורה כשלקוחות מפרסמים דברים שליליים עליכם? התשובות במאמר שלפניכם.
Backlight keyboard

החיים והמוות ביד המקלדת

מאת: כתבת "הטורבו העסקי".

האם אתם קיימים ברשת החברתית?

מצד אחד דף עסקי בפייסבוק זה נהדר. ניתן לשמור שם על קשר עם הלקוחות ולהציע להם מבצעים שונים וייחודים רק לחברי המועדון או רק למי שעשה "לייק" לדף שלנו, כי אחרת שאר התוכן חסום בפניהן. ניתן לייצר בלוג, שמפנה מדף הפייסבוק ושם להכניס תכנים שישמרו אתכם כל הזמן בתודעה של הלקוחות שלכם.

אבל מה קורה כשלקוחות מפרסמים דברים שליליים עליכם?

אם בעבר כאשר לקוחות נתקלו ביחס לא הוגן כלפיהם לפי דעתם, האופציה העיקרית שעמדה בפניהם הייתה לפנות ולכתוב מכתב להנהלת החברה או לנציב תלונות הציבור בחברה או אולי לרשות להגנת הצרכן, הרי שהיום המענה מיידי הרבה יותר. הם פשוט נכנסים לפייסבוק ובאיבחת מקלדת לכאן או לכאן, הם מקלידים סטטוס על החוויה שעברו מול בית העסק, ומהר מאוד זה יכול ליהפך לויראלי ולקבל מאות אלפי תגובות ולייקים.

אם איתרע מזלכם ואתם בית העסק המדובר, הרי שיש סיכוי סביר מאוד שתחוו נזק כלכלי וירידה בכמות הצרכנים.

השאלה מה עושים אם פרסמו עליכם סטטוס שלילי?

תחילה נפריד בין פרסום סטטוס "לא שבע רצון" ו"סטטוס מכפיש".

סטטוס "לא שבע רצון" מתאר בעיה מסוימת שהועלתה על ידי הלקוח ואשר לא באה לידי מענה הולם מבחינתו על ידי בית העסק. יכול להיות גם שהוא מתלונן באופן כללי על השירות בחברה ועל רמת המוצרים הירודה לפי דעתו.

סטטוס "מכפיש" הינו סטטוס חמור הרבה יותר. מדובר בלקוח מאוד לא מרוצה, שאף קורא לחבריו לבוא ולהחרים אתכם ואת העסק שלכם, עקב העוול שנגרם לו, לטענתו.

אז מה אפשר לעשות? ניקח לדוגמה שני מקרים של סטטוסים שליליים והטיפול בהם:

1. מקרה ראשון: אדם פרטי כותב תלונה על השירות / חווית קניה שקיבל מכם בעמוד הפייסבוק האישי שלו. במקרה הזה, הפרסום הוא שלילי, אך מצטמצם לתחום חבריו ועוקביו של אותו לקוח , אלא אם כן, כאמור, ייהפך לויראלי ויראה על ידי עוד ועוד גולשים. היתרון היחסי במקרה של פרסום כזה, הוא שלאחר שהדי הסערה ישככו, לא הרבה ייחשפו לדיון הזה שוב, אלא אם כן אותו אדם ימשיך להציף זאת בקביעות בעמוד שלו, וייתכן שבמקרה כזה תהיה לכם עילה לתביעת דיבה ולשון הרע.

2. מקרה שני: צרכן מתלונן על גבי דף הפייסבוק העסקי שלכם, וזה גרוע שבעתיים היות וכל לקוח שנכנס לדף העסקי שלכם במקרה, רואה את הפרסום השלילי וזה יכול להרתיע אותו.

במקרה הראשון, אם אתם חושבים שלא היו דברים מעולם והלקוח הנ"ל מכפיש אתכם, זכותכם להתגונן. תוכלו להגיש בקשה לבית הדין על סמך עילת לשון הרע, ולציין כי הכפישו אתכם בפרסום כך וכך. לבית הדין יש את הסמכויות לפנות לרשת החברתית או למנועי חיפוש ולבקש להסיר את הפרסום השלילי עליכם.

במקרה השני, זה קצת יותר מורכב: מצד אחד: אם תתעלמו מהפרסום, זה ייראה כאילו אתם לא קשובים ללקוחות שלכם, ובעידן שלנו שחברות רבות חוקקות על דגלן "שירות מעל הכל", אתם לא רוצים לעשות זאת.

אופציה נוספת היא למחוק את הפרסום השלילי.

גם זה אינו מומלץ כי אותו לקוח שכתב את ההערה יכול לציין שמחקתם את התגובה שלו, ולקרוא למרד צרכנים נגדכם.

האופציה העדיפה היא להגיב לפרסום השלילי, לבדוק את טענות הלקוח ולפרסם התנצלות פומבית במידה ואכן התגלה שהחברה שלכם פעלה לא כשורה.

חשוב לזכור כי במקרה שבו באמת מדובר בהכפשת שמכם (העסקי או הפרטי) ניתן לפנות לבית הדין בבקשת פיצויים עקב הפרסום השלילי.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים