"מישהו לרוץ איתו": כיצד לשמור על העובדים בעסק הקטן לאורך זמן

עסקים קטנים ובינוניים מתמודדים לא אחת עם השאלה האקוטית: כיצד אוכל לשמור על רצון העובדים להישאר בעסק שלי? לעתים, אף תוספת של כמה מאות שקלים לשכרו של עובד, משפיעה בצורה דרסטית על רווחיות הארגון כולו. אז כיצד ניתן להשאיר את העובדים אצלנו? דרכים לפתרונות מנצחים במאמר שלפניכם.
Small business owner taking customer orders by phone

"מישהו לרוץ איתו": כיצד לשמור על העובדים בעסק הקטן לאורך זמן

מאת: כתבת "הטורבו העסקי".

עסקים קטנים ובינוניים מתמודדים לא אחת עם השאלה האקוטית: כיצד אוכל לשמור על רצון העובדים להישאר בעסק שלי?

בעוד שלארגון גדול  יהיה לרוב את חופש הפעולה הכללי ליצור רשת של הטבות ותגמולים עבור העובדים בארגון שאינן תלויות בשכר הבסיס כגון: רכב ליסינג, ביטוחים משופרים, אפשרות לתשלום ימי חופשה מעבר לקבוע בחוק, מנוי לחדר כושר וכיו"ב, הרי שלארגונים הבינוניים ובוודאי שלעסקים קטנים, אין את הביטחון הכלכלי להציע הטבות שכאלו.

לעתים, אף תוספת של כמה מאות שקלים לשכרו של עובד, משפיעה בצורה דרסטית על רווחיות הארגון כולו.

בנוסף, מתמודדים העסקים הקטנים עם בעיית הקידום: עובד מוכשר, שמצטיין בתפקידו ושואף להתקדם בתחום המקצועי, מגיע לדרגה בה אין תפקידים פנויים בארגון עבורו, ואין לו לאן להתקדם.

לפיכך, הם בבעיה כפולה: מצד אחד: אין להם איך לתגמל את העובדים. כמו כן, אין להם איך להציע להם קידום. מצד שני: העסקים הגדולים נמצאים מעבר לפינה עם הטבותיהם הנוצצות ה"קורצות" לעובדים בעסק הקטן.

אז כיצד ניתן להשאיר את העובדים אצלנו?

"לא על הכסף לבדו"

באופן מפתיע, מסתבר שהעובדים אינם חושבים על הכסף לבדו בעת בחירת שיקולי מקום העבודה. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מוכיחים כי ההיפך הוא הנכון: עובדים רבים מעדיפים להישאר דווקא בעסק הקטן, למרות המשכורת המנופחת יותר שיכלו לקבל בעסק גדול.

אחת הסיבות לכך יכולה להיות נעוצה בצרכים בפסיכולוגיים של העובדים, שיכולים להגיע לידי ביטוי, רק לאחר שהשיגו סכום סביר לדעתם של שכר "הוגן" שנותן להם לחיות ברמת חיים רצויה. דהיינו: אם העובדים שלכם משתכרים אצלכם שכר מינימום ו"בקושי גומרים את החודש"- יהיה לכם קשה מאוד לשמור אותם אצלכם, כי הדחף הראשוני והקודם לכל- היא לקיים רמת חיים והכנסה מספקת.

ברגע שאתם עסק המשלם משכורת "ראויה" לפי מדדי השכר בענף, והעובדים שלכם חשים ש"הם יכולים לחיות עם השכר הזה", ניתן לדבר על תנאים אחרים שיגרמו לעובדים להעדיף עסק קטן יותר, והם:

1. קידום מקצועי

בעסק גדול הרבה עובדים יכולים להרגיש "לא מוערכים", או "עוד בורג במכונה" ולעומת זאת, בעסק קטן יש להם מקום לביטוי של יותר מיכולת אחת שלשמה נשכרו לתפקיד שאותו הם מבצעים. בארגון קטן לכל עובד יש אפשרות "לחבוש יותר מכובע אחד". בעלי עסק שישכילו למנף את היתרון הזה, ירוויחו עובדים שמרוצים מיכולתם להתפתח בתפקיד גם לפי כישורים אישיים שלהם שמסתמכים על תחביבים או תכונות שבאות לידי ביטוי בחיי הפנאי שלהם ולאו דווקא בתפקיד ה"רשמי" שלהם.

2. יחסי אנוש

בעוד שבעסקים גדולים לעיתים העובדים יכולים לחוש "נעלמים", בעסק קטן יש את האפשרות לכל עובד להתבלט לפי כישוריו האישיים, וליצור קשרים חברתיים מורכבים יותר עם הקולגות לעבודה. עובדים רבים שעבדו בעסק קטן רוב חייהם מודים כי אחת הסיבות לכך שאין ברצונם לעזוב את העסק היא המרקם החברתי שנוצר, ועובדת ההיכרות הקרובה יותר בין העובדים בעסק. בעסקים קטנים יכולה להיווצר תחושת "החבורה המנצחת" שבה הפרט מעדיף לוותר על תנאים מסוימים (נאמר לעבור לעסק אחר ולהרוויח שכר גבוה יותר) עבור היכולת להיות חלק מ"להקה" שחיה ועובדת יחדיו.

 3. הטבות וגמישות

בעלי עסקים קטנים יכולים לספק לעובדים שלהם גמישות רבה יותר בתנאי העבודה, כגון: שעות גמישות, מיקום גמיש (עבודה מהבית? או אולי עם הלפטופ בבית קפה?) בעוד שבארגון גדול, שם כובד האחריות ושעות העבודה המרובות יכולות להביא לשחיקה מיידית שעבור העובד, לא שווה את השכר שהוא מקבל.

כאמור, הכסף אינו המדד היחיד שעומד מול עיני העובד בבחירתו האם להישאר בעבודתו הנוכחית או לא.

בעלי העסקים הקטנים והבינוניים שיפנימו כי המשאב היקר ביותר לתפוקת העסק שלהם הוא הדאגה לרווחה והסיפוק המקצועי והמנטלי של העובדים שלהם, ירוויחו פירות בדמות עובדים מרוצים הנשארים בעסק לאורך זמן.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים