"אני לא מאמין!": מה לעשות אם פרצו לכם לעסק

הרגע שממנו חששתם מכל הגיע. הגעתם לבית העסק ואתם עומדים מול הדלת הפרוצה/ החלונות השבורים, ובוהים בערבוביה של מעט הרכוש שהגנבים השאירו. מה עושים? למי צריך לפנות? כיצד להתמודד עם הביטוח? במאמר זה נסקור את הצעדים שכדאי לכם לנקוט לאחר פריצה לעסק שלכם.
Burglar carrying the tool of choice

לצערנו, איום פריצה מרחף תמידית מעל לכל בית עסק. כן, גם על שלכם.

כשהאיום מתממש הלכה למעשה, זהו רגע לא נעים, בלשון המעטה.

ייתכן והוא ישאיר אתכם כבעלי-העסק מבולבלים ולא יודעים עם מה או יותר מדויק עם מי להתנהל קודם.

במאמר זה נסקור את הצעדים שכדאי לכם לנקוט לאחר פריצה לעסק:

  1. התקשרו למשטרה. דווחו להם כי פרצו לבית העסק שלכם, ואל תנסו להיכנס למקום לבד. יכול להיות שאותו פורץ, או שאותה חבורת פורצים נמצאים עדיין בבית העסק. אינכם רוצים להגיע למצב עימות עמם, שכן זה יכול להוביל לאבידות בנפש. זכרו שעדיף שתפסידו את הרכוש ולא את חייכם.
  2. כאשר אתם מדברים עם המשטרה, תדרשו לדווח אילו חפצים נגנבו ממכם. בשלב זה, טרם ערכתם בדיקה יסודית, ציינו בפני החוקרים במשטרה כי עוד לא בדקתם באופן מעמיק מה חסר ודרשו שתשובתכם תירשם בפרוטוקול. חברות הביטוח יכולות להכשיל אתכם אם תציינו כי משהו נגנב ולאחר מכן יסתבר שהחפץ עדיין ברשותכם. במקרה כזה, כל עדותכם תיתפס כלא אמינה. אם כך, אל תשכחו: בשלב זה ציינו שלא ערכתם בדיקה מקיפה ויסודית בבית העסק שלכם ושזו עדות חלקית בלבד.
  3. מכירים את המשפט האהוב על בלשים בסדרות פשע: "Nobody Moves?" , אותו הדבר אצלכם. אל תגעו בשום דבר, אל תסדרו, אל תנקו, ואל תזיזו שום דבר לפני שמגיעים חוקרים מהמשטרה ושמאי הביטוח. לפני שאתם נכנסים אפילו צעד אחד לבית העסק, צלמו! צלמו מכל זווית אפשרית כל חפץ שהוזז או ריהוט שנשבר מכל זווית אפשרית. אין לזלזל בדברים שאתם כאזרחים פחות מיומנים לראות, כמו: סימני גרירה או סימני שבירה / סימני עיקום / סימני כרסום של המנעולים. לכן צלמו כמה שיותר, כדי שיהיו בידכם עדויות שתוכלו להציג בפני חברת הביטוח שלכם, ואם תידרשו לכך גם בפני בית משפט.
  4. דווחו מיידית לחברת הביטוח. אל תתמהמהו, אינכם רוצים להיחשב כלא מהימנים או כמעלימי ראיות. בשלב זה, תוכלו להיעזר גם בשירותיו של שמאי ביטוח עצמאי, שהאינטרסים שלו אינם שמורים לחברות הביטוח. ייתכן וזו הוצאה כספית שנראית לכם באותו הרגע כמיותרת, אך זכרו במקביל שחברות הביטוח מקשות בשאלות רבות ושמאי מורשה יעזור לכם להתמודד ולגלות את הראיות וגם לעבור איתכם על סעיפים שאינם נהירים לכם בחוזה הביטוח שלכם.
  5. בקשו לקבל העתקים מכל הסכם / עדות / דו"ח שאתם חותמים עליו מול המשטרה או מול סוכנות הביטוח. דרשו שכל דבריכם בפרוטוקולים השונים ייכתבו בדיוק כשם שהם נאמרו על-ידכם. זאת, כדי שלא יהיו לחברת הביטוח תביעות נגדכם על שינויי גרסה לגבי הרכוש החסר / הנזק לעסק שלכם.
  6. הכינו רשימה ברורה ומסודרת של כל מה שנפגע כתוצאה מהפריצה. האם הפורצים השחיתו את הקירות / שברו חלונות / עיקמו את דלת הכניסה, הזיזו רהיטים ממקומם או שברו אותם? צלמו את הרכוש הניזוק וערכו רשימה של כל מה שלדעתכם נגנב. וודאו מול העובדים שלכם שציוד שחסר אכן נעלם בזמן הפריצה ולא יתגלה בהמשך במקום אחר (למשל סחורה שלא נמצאת בחנות ומתגלה לאחר מכן במחסני החברה). לאחר מכן הגישו את הצילומים והרשימה הללו ישירות לסוכנות הביטוח.
  7. בדקו את מערכת האבטחה שלכם. האם יש בידיכם קלטות ממצלמות האבטחה? ייתכן ובהקלטות תוכלו לראות את הפורצים ולגלות מה נגנב וכיצד.
  8. דאגו לשקם ולשדרג את מערכות האבטחה שלכם וחזקו את דרכי המיגון בעסק שלכם. בית עסק שנפרץ פעם אחת, לצערנו, מועד לעתים לפריצה חוזרת. לכן, שפרו, חזקו ותקנו מיד לאחר גילוי הפריצה את אמצעי האבטחה של העסק שלכם. ייתכן אגב שאף תתבקשו לעשות כך על ידי חברת הביטוח.

לסיכום:

למרות המצב הבלתי נעים שבו אתם מצויים כרגע, זכרו שיש בידיכם מה לעשות וגם במקרה הכי גרוע ובו טענתכם לתביעת דמי הביטוח נדחית מסיבה זו או אחרת, זכרו שאתם יכולים לפנות לחוות דעת נוספת מבעל מקצוע כגון שמאי ביטוח עצמאי / עורך דין ולערער על כך.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים