אז תנו גב: איך תשמור על בריאות הגב של העובד שלך?

חלק גדול מכאבי הגב נגרם עקב סביבת עבודה לא נוחה. עובדים שלא מתנהלים נכון בזמן העבודה וסביבתם הארגונומית אינה נוחה לעבודה אינטנסיבית, יהיו עובדים שיסבלו מכאבי גב וצוואר לעתים תכופות ויותר וללא התראה מוקדמת. כבעל עסק חשוב לך שלעובדים יהיה נוח ובריא לעבוד, זה ייתן לך תפוקה גבוהה ועובדים שלא מחסירים ימי עבודה. אז מה עושים? דואגים לסביבת עבודה נוחה ובריאה שתשרת נכון את העובד בה ותדאג לבריאותו, לא חוסכים בקניית הריהוט למשרד, בוחרים בריהוט איכותי ונוח ומתנהגים לפי הכללים המובאים בכתבה שלפניכם, בעלי העסקים.
Businesswoman using pc computer on her office table

אורח החיים האינטנסיבי והמודרני גורם לרבים לסבול מכאבי גב וצוואר. חלק גדול מכאבי הגב נגרם עקב סביבת עבודה לא נוחה. הטכנולוגיה המתקדמת שגורמת לשימוש גבוה במחשבים בכלל ובמחשב נייד, בסמארטפון ובטאבלט, יוצרת שהייה כפופה ומכווצת של שעות ארוכות מול מכשירים קטנים ומביאה לבעיות אורתופדיות נוספות וכאבי צוואר וגב מתמשכים.

לא נעים לקום לאחר הירדמות אקראית עם צוואר תפוס או להתעורר בבוקר עם גב ש"מתפקק" עם כל תנועה חדה. לא נעים וכואב לעובד, אך גם לעסק זוהי בעיה לא כדאית: איכות עבודה ירודה ותפוקה נמוכה, עובד לא בריא, לא יעיל ומאושר פחות.

כבעל עסק חשוב לך שלעובדים יהיה נוח ובריא לעבוד, זה ייתן לך תפוקה גבוהה ועובדים שלא מחסירים ימי עבודה.

 

אז מה עושים? דואגים לסביבת עבודה נוחה ובריאה שתשרת נכון את העובד בה ותדאג לבריאותו, לא חוסכים בקניית הריהוט למשרד, ובוחרים בריהוט איכותי ונוח ומתנהגים לפי הכללים הבאים:

1. על הכיסא:

  • יש לשבת על הכיסא בנוחות ולהישען לאחור עד שהגב נתמך כולו על משענת הגב.
  • כפות הרגליים צריכות להיות מונחות באופן מלא וישר על הרצפה בכל זמן העבודה. אם הרגליים אינן נוגעות ברצפה רצוי להשתמש בהדום לרגליים.
  • הכיסא צריך להיכנס במלואו ובחופשיות אל מתחת לשולחן.
  • רצוי שלרגליים יהיה מקום חופשי לתנועה.
  • כלי העבודה שמשמשים את העובד, צריכים להיות קרובים אליו באופן מידי ופשוט (מגירות קרובות, מדפי פלסטיק, חוצצים וכדומה), כדי שהעובד יוכל להגיע אליהם בקלות וללא צורך להימתח ולהתאמץ להגיע אליהם.

 

2. אל מול המחשב:

  • רצוי לשבת מול מחשב נייח, שיונח בגובה מתאים.
  • מסך המחשב צריך להיות בגובה העיניים.
  • מרחק מסך המחשב צריך להיות במרחק יד מהעובד עליו (כ- 65-75 סנטימטרים).
  • הכיסא והשולחן צריכים להיות בגובה המשתמש ובעלי איכות ונוחות מקסימלית.
  • המקלדת והעכבר צריכים להיות מונחים בקצה השולחן קרוב לגופו של העובד כדי שלא ימתח ויאומץ יתר על המידה.
  • ידי המשתמש צריכות להיות קרובות לצד הגוף, יכולות להישען על משענת הידיים של הכיסא, על הכתפיים להיות משוחררות והמרפקים צריכים להיות לא נעולים.
  • מומלץ להשתמש במשטחי תמיכה לבסיס היד, ולהשתמש בהם למנוחה לאחר ההקלדה.

3. סביבת העבודה:

גם לסביבת העבודה יש חשיבות רבה בבריאות העובד ולכן מומלץ:

  • שתאורת החדר תגיע מהתקרה ותמוקם בזווית של 90 מעלות מהעובד.
  • למנוע סנוור מהעובד בזמן העבודה. לדאוג שהחלון יהיה בצד העובד, ולא מאחוריו או מלפניו או למנוע את הסנוור בעזרת וילון.
  • התאורה בחדר העבודה צריכה להיות כתאורת יום.
  • מומלץ בכל שעה לצאת להפסקה של 5-10 דקות.

4. טמפרטורה בסביבת העבודה:

הבדלי טמפרטורה קיצוניים מביאים להתכווצויות שרירים וגורמים לכאבי גב וצוואר. גם בחום הקיץ הכבד בחוץ, שהמזגן במשרד פועל מסביב לשעון, אנחנו עלולים לסבול מכאב מעיק. לכן כדאי להדריך את העובדים לשמירה על "המקומות המועדים" להיתפס. על כן יש:

  • לקחת בתיק או להשאיר במשרד, צעיף קל או סוודר דק ולהשתמש בהם במקומות קרים בגלל מיזוג מוגבר.
  • את פתחי האוורור של המזגן (גם בבית וברכב), כדאי לכוון לצדדים ושלא יגיעו ישירות לעובד.
  • להשתדל להנמיך את גובה הקירור לרמה סבירה ונעימה ולא "מקפיאה".
  • לאחר יום עבודה רצוי לחמם את האזור בעזרת מקלחת חמה ו/או כרית חימום לאיזור הצוואר והגב.

לסיכום:

כללים אלו חשובים מאוד וכדאי שיועברו כהנחיות לעובד. שמירה על בריאות העובד שלך, שומרת גם עליך ועל הרווחים של העסק שלך. כדאי תמיד לחשוב גם על העתיד ולא לחסוך בעלויות עכשוויות שתזקנה לך בטווח הארוך וככלל בהמשך דרכך. רווחת העובד תורמת לתפוקת ואיכות העבודה שלו ועוזרת לו להיות מאושר ומסופק מעבודתו.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים