איך תתמודד עם גניבת הרעיון ופגיעה במוניטין של העסק שלך?

יזמים בתחילת דרכם, לא תמיד יודעים כיצד להגן על הפטנט או המוצר החדש שהמציאו. רישום סימן מסחרי הוא אחד הפתרונות החשובים שאמורים להקל עליך בעת שתיתקל בגניבת הרעיון שלך והמוניטין של העסק שלך על-ידי המתחרים. גם אם לא רשמת את המוצר בבלעדיות של סימן מסחרי - אינך צריך לחשוש יותר מדי. קרא למה.
Button idea bulb business web

יזמים בתחילת דרכם, לא תמיד יודעים כיצד להגן על הפטנט או המוצר החדש שהמציאו שהוא חלק אינטגרלי מהשם ומהמוניטין שלהם. לעתים, זה נובע משיקולי אי-ידיעה ומשיקולים הנוגעים לעלות הכספית שנדרשת לטובת רישום המוצר. החלטה זו מתבררת לא אחת כטעות. ככלל, לא כדאי להקל ראש בהגנה על המוצר ו/או השירות רישום סימן מסחרי. הדבר חשוב לך ויקל עליך בעת שתיתקל בגניבת הרעיון שלך.

כשתרשום את המוצר שלך כסימן מסחרי או סימן שירות, בעזרת תשלום אגרה למשרד המשפטים, תיצור בלעדיות למוצר שלך ותמנע מהמתחרים לעשות בו שימוש, במידת הצורך גם בעזרת צו מניעה מבית המשפט.

"סמוך על סמוך"

למרות האמור לעיל, אם אתה אחד מאלה שלא רשמו את המוצר בבלעדיות של סימן מסחרי – אינך צריך לחשוש יותר מדי.

גם במקרים שכאלה לא יכול המתחרה לגנוב ממך את המוניטין שלך, בעיקר משום שחוק 'עוולות מסחריות' קובע שיש איסור על גניבת עין.

בחוק זה נקבע באופן חד-משמעי כי לבעל עסק אסור לשווק שירות או מוצר שדומה דמיון מטעה לשירות או מוצר אחר, או  המוצג כאילו יש לו קשר לעסק אחר. בעל עסק שנפגע מגניבת עין, יוכל לזכות בפיצוי ללא הוכחת נזק עד 100 אלף ש"ח.

למרות זאת, לא כדאי לסמוך על כך יתר על המידה. משום שבמקרה בו תרצה לתבוע את כבודו האבוד של המוניטין שלך תצטרך להוכיח את את שמו הטוב של המוצר שלך והתדמית החיובית שיש לו. ההוכחות על המוניטין של המוצר משתנות בהתאם למוצר, לשוק בו הוא מצוי, לסגנון הלקוחות ועוד. ההוכחות יתבצעו על ידי סקרים צרכניים, הוכחות להשקעה כספית בפרסום ועוד. ניתן גם לבדוק האם התקיימה עבירה על פי חוק עוולות מסחריות בבדיקת הדמיון של הצליל או מראה המוצר, מהו הדמיון בסוג השירות או הלקוחות וכדומה. רק באם בעל העסק שנפגע יצליח להוכיח כי הייתה גניבת עין גם של המוניטין וגם של הטעיה מכוונת, הוא צפוי לזכות במשפט.

מסתבר שלא רצוי לסמוך על כך, כי בעל עסק שרשם את המוצר שלו בסימן מסחרי, עושה לעצמו חיים קלים ופשוטים הרבה יותר: הוא לא יזדקק לכל זה, יחסוך מעצמו 'בלאגן' וריצות מיותרות וימנע פגיעה במוניטין שלו ללא צורך בהוכחות מיוחדות.

יוצאים לפרסומות

מודעות הפרסומות מוגנות גם הן בזכויות יוצרים וחל איסור להעתיקם, אך ההגנה חלה רק על אופן ביטוי הרעיון ולא על הרעיון עצמו. כך שאם מודעת הפרסומת של העסק המתחרה תעתיק את הרעיון שלך, אך תבטא ותציג אותו באופן שונה לא תתקיים הפרה של זכויות יוצרים וגניבת עין.

בכדי שתביעה שהוגשה בטענה להפרת זכויות יוצרים בפרסומת של העסק תתקבל, יהיה על בעל העסק, ראשית, להיות בעל זכויות יוצרים עליה ולא הפרסומאי שהגה אותה.

בכדי להוכיח זאת, יהיה צורך בהסכם חתום של העברת זכויות מהפרסומאי לבעל העסק.

גולשים ברשת

האינטרנט שמהווה מקום גדול ורחב מספק גם הוא, לעתים די קרובות, אפשרות לגניבת עין. כך, לדוגמא, בשימוש של דומיין השייך לעסק אחר והמבקש ליצור בעזרת זה גולשים פוטנציאליים נוספים, עוברים על חוק עוולות מסחריות המכיל בתוכו את האיסור של גניבת עין ובנוסף את האיסור על הכבדת גישה, שאוסר על יצירת מצב שבו עוסק אחד חוסם את גישת הלקוחות לעסק אחר.

חשוב להגן על המוצר שלך בכל דרך אפשרית המתאימה לסוג המוצר / השירות והלקוחות המתאימים לו. יש לבדוק עוד בתחילת שלבי הגיית המוצר והפקתו מהם הכללים המגנים עליו למניעת הליכים משפטיים יקרים והוצאות מיותרות. בנוסף, בזמן זיהוי של פגיעה אפשרית במוניטין שלך, חשוב שתבצע מיד פעולות החלטיות, על מנת שהטענות יהיו תקפות במקרה של תביעה.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים