המדריך: כך תבחרו עובדים "נכונים" לעסק שלכם

מיון וקבלת עובדים לעסק קטן או בינוני נחשב לנושא מאד קריטי וחשוב בתפעולו היומיומי של העסק. לפני שניגשים למלאכת בחירת עובד מתאים וראוי לתפקיד יש ליצור תיאור תפקיד כתוב ומדויק, או להסתמך כמובן על תפקיד קיים. על הקריטריונים המרכזיים לבחירת עובד מתאים במאמר שלפניכם
Young woman in job interview

המדריך: כך תבחרו עובדים "נכונים" לעסק שלכם

מאת: דינה קידר, מומחית בייעוץ עסקי ובאימון אישי.

מיון וקבלת עובדים לעסק קטן או בינוני נחשב לנושא מאד קריטי וחשוב בתפעולו היומיומי של העסק.

לפני שניגשים למלאכת בחירת עובד מתאים וראוי לתפקיד יש ליצור תיאור תפקיד כתוב ומדויק, או להסתמך כמובן על תפקיד קיים.

כאשר בידינו תיאור תפקיד מדויק לצד קורות החיים של המועמד אפשר לגשת למלאכת בחירת העובד המתאים.

מתיאור התפקיד אפשר להקיש על: יכולות ביצוע נדרשות, ידע וניסיון (ידע מעשי) נדרש, תכונות אישיות נדרשות.

בעלי עסק אשר מחפשים עובדים מחפשים למעשה חמישה דברים חשובים והם: אם מראיינים אדם למשרה שלוקח פרק זמן משמעותי ללמוד ולבצע אותה, נחפש אדם שקורות החיים שלו מצביעים על התמדה (יותר משנה או שנתיים במקום עבודה מסוים).

כאשר אנחנו רואים רצף של  יותר משלוש משרות אחרונות שבהן העובד לא התמיד, יש לכך בהחלט סיבה שנעוצה באישיות של האדם וביכולת להסתגל ולהתמיד או בכישוריו ויש לצפות שלא יתמיד גם בהמשך.

יכולת ביצוע נגזרות פעמים רבות מתכונות אישיות כמו: מוטיבציה, תחרותיות, רצון להצליח, ביטחון עצמי, יכולת להתמודד עם אי-הצלחה ויכולת להתמודד עם המשימה.

בריאיון עבודה נוכל לבדוק יכולות ביצוע על ידי חיפוש תשובות ספציפיות על הישגים ואופן התמודדות עם משימות.

כך נבחן תכונות חשובות ועיקריות של העובד לבחירה לתפקיד מסוים:

  1. ידע וניסיון: ישנן משרות שדורשות היכרות מוקדמת עם תחום ידע. כאשר עובד שמגיע עם ידע מוקדם שחשוב לביצוע העבודה, תקופת ההכשרה שלו תהיה קצרה יותר והמעסיק יוכל לקטוף את הפירות מעבודתו תוך תקופה קצרה יותר. לעיתים יעדיף המעסיק עובד עם רמת ידע וניסיון נמוכים יותר. זאת משיקולי שכר או שהמעסיק מעדיף שהעובד ירכוש את הרגלי העבודה שלו במקום העבודה הנוכחי.
  2. אישיות: לאישיות העובד יש להתייחס בשני היבטים חשובים, היבט העבודה והיבט ההלימה לעובדי החברה האחרים ולתרבות הארגונית הכללית. בהקשר של העבודה, תכונות האישיות הנדרשות נגזרות מן התפקיד.
  3. אמינות: התכונה הבסיסית ביותר, שהיא מאוד קשה גם לבדיקה בשלב המיון, היא אמינות. כאן נבדוק עד כמה אנחנו יכולים לסמוך על אדם, האם הוא יעשה בצורה טובה את מה שאנחנו מבקשים ממנו, האם הוא ידווח בצורה מלאה וכמובן האם הוא יעמוד בלוח הזמנים שנקציב לו.
  4. הלימה אישיותית: דבר אחרון, נצטרך לבחון את אישיות העובד בהקשר של הלימה אישיותית בין העובד לבין העובדים הנוספים שהוא יצטרך לעבוד עימם. לעתים הלימה מבחינת קצב אישי, רמת ההתייחסות לפרטים ועצמאות בתפקיד יקבעו את היכולת לעבוד ביחד ואת ההרגשה הטובה שתיווצר אצל שני הצדדים הרבה יותר ממשתנים אחרים שהם יותר "קשורי-תפקיד".

לסיכום: מה שעוזר לנו לבחור עובד מתאים הוא התמקדות בעובדות (כישורים, ניסיון, תכונות) ודברים "רכים" יותר שיוצרים אווירה בין-אישית נעימה בעבודה (התאמה מבחינת אישיות, רקע, קצב אישי, דייקנות, ורמת מידת כניסה לפרטים).

אם אתם מוכשרים בנושא בחירת עובדים ועשיתם זאת בעבר בהצלחה, ואתם יודעים איך לנהל ריאיון כדי להפיק את המידע הרלוונטי, אז תמנו את עצמכם לתפקיד בחירת העובדים בעסק הקטן או הבינוני ואם לא אז אל תהססו לפנות למומחים בעניין. כדאי שתזכרו כי בחירת עובדים מתאימים היא תנאי חשוב בהצלחת העסק.

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים