דרך מומלצת להתגברות על הבעיות שיוצר תמ"א 38 בשוק הנדל"ן המסחרי

אין ספק שפרויקט תמ"א 38 מעלה את ערך הדירות, ומשפר מאוד את נופך האזור שבו הוא מבוצע. אבל, קיים הבדל גדול ומשמעותי בין השפעת הפרויקט במסגרת אזור מגורים פרטי, לבין השפעתו באזור מסחרי-עסקי. מבחינת בעלי עסקים רבים ומבחינת רבים מבעלי הנכסים העסקיים, תמ"א 38 הוא לא רק "כאב ראש" גדול, אלא הוא מתבטא, לעתים יותר מידי קרובות, גם בפגיעה קשה במחזור העסקי ובפעילות העסקית השוטפת. על הנושא בהרחבה, במאמר שלפניכם
Construction Worker Looking At Plans On Building Site

אחד מהפרויקטים הפופולאריים יותר בגזרת הנדל"ן הישראלית בשנים האחרונות הוא פרויקט תמ"א 38.

הפרויקט מבוצע בערים שונות בישראל, ומטרתו העיקרית היא קידום ופיתוח עירוני ע"י חידוש ושיפוץ מבנים.

יוזמת הפרויקט היא המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, והוא אושר על-ידי ממשלת ישראל בשנת 2005.

קצת יותר מ-10 שנים מאז שהתוכנית אושרה על ידי הממשלה, ונראה שבערים שונות כמו גבעתיים, רמת גן וגם תל אביב החליטו לקדם אותה ביתר שאת.

אין ספק שפרויקט תמ"א 38 מעלה את ערך הדירות, ומשפר מאוד את נופך האזור שבו הוא מבוצע, אבל קיים הבדל גדול משמעותי בין השפעת הפרויקט במסגרת אזור מגורים פרטי, לבין השפעתו באזור מסחרי-עסקי.

מבחינת בעלי עסקים רבים ומבחינת רבים מבעלי הנכסים העסקיים, תמ"א 38 הוא לא רק "כאב ראש" גדול, אלא הוא מתבטא, לעתים יותר מידי קרובות, גם בפגיעה קשה במחזור העסקי ובפעילות העסקית השוטפת.

הרי מדובר בתהליך ארוך שיכול להימשך עד לשנתיים, ויוצר מטרדים שונים, כמו: רעש, לכלוך ושינויי-גישה, היכולים לגרום לפגיעה קשה בעסק, ואפילו לבריחת לקוחות פוטנציאליים.

במקרה של פרויקט תמ"א 38/2, המאפשר להרוס בניין קיים ישן אך מחודש שעומד בתנאי התמ"א הרגילה – תמ"א 38, ולבנות במקומו בניין חדש, צריכים בעלי העסק או הבעלים של הנדל"ן המסחרי, בנוסף על הכל, למצוא מיקום חלופי לעסק שלהם. בדרך כלל, זה אומר הוצאה נוספת שלא תמיד משתלמת עבור בעל העסק או בעל הנדל"ן המסחרי.

הרי לא מעט עסקים ידועים ומוכרים בשל מיקומם הפיזי המסוים.

החלפת המיקום של אותם העסקים, לפיכך, עלולה לא רק לגרום להם לבריחה מאסיבית של קהל לקוחותיהם, אלא גם לפגיעה קשה במוניטין שצברו במהלך הזמן בו פעלו באופן רגיל.

גם החלטות מסוימות של בתי-המשפט בכל הקשור לתמ"א 38, פוגעות, לעתים, באינטרסים של האנשים הקשורים בנדל"ן המסחרי כמו בעלי עסקים ובעלי נכסים שונים

הביקורת המופנית לעבר בתי-המשפט בחוגים מסוימים היא שהם מעודדים כיום הוצאה לפועל מאסיבית מידי של תוכניות תמ"א 38, מבלי לעשות אבחנה חדה מספיק בין השפעת התמ"א בתחומי הנדל"ן הפרטי לבין ההשפעה בכל הקשור לנדל"ן המסחרי.

מי שסובל מכך, הם בעיקר קהל בעלי העסקים ובעלי הנכסים המסחריים.

אז, אם אתם בעלי עסקים או בעלי נדל"ן מסחרי שעסקיכם ונכסיכם עומדים בפני שינויים בעקבות התרחבות פרויקט התמ"א, שקלו בכובד ראש התאגדות משותפת וסולידארית בעניין, על-מנת לשנות את המצב.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים