המצאתם פטנט? כל הכבוד! אבל, בעצם, איך תשמרו עליו?

השנים האחרונות הביאו עימם חידושים טכנולוגיים וסביבתיים שהושגו באמצעות מגוון המצאות ופטנטים שמשפרים ותורמים לאיכות החיים. עם זאת, בגלל החידושים הרבים, אם לא תגנו עליהם כראוי, אחרים יוכלו להעתיקם. לכן חשוב כבר בראשית הדרך, להגן על הפטנט שלכם באופן חוקי ומוסדר. הפרטים כאן.
Light bulb in man hand

המצאתם פטנט? כל הכבוד! אבל, בעצם, איך תשמרו עליו?

מאת: לימור שטרן

רבים הם החולמים על עושר פתאומי שיבוא להם על ידי המצאה, פטנט מיוחד ובלעדי.

אך, המציאות לעתים יותר חזקה מן החלום: על הממציא להיות בעל כישורים מיוחדים כמו יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה וחשיבה עסקית ויוזמת.

עליו להיות אמיץ, מוכן לקחת סיכונים, לזהות הזדמנויות שנקרות על הדרך, ובנוסף: עליו להתחמש גם בסבלנות רבה בדרך הארוכה והקשה לזכות בתהילת עולם.

מהי המצאה כשירת פטנט (כלומר: יכולה להיות מוגדרת כפטנט)?

המצאה חדשה הנוגעת למוצר או תהליך בכל תחום טכנולוגי, המועילה לכלל או לפרט, שיש בה התקדמות המצאתית וניתנת לשימוש בתעשייה.

נדגיש: כל עוד ההמצאה, לא התפרסמה בפומבי, בישראל או מחוצה לה, לפני תאריך הבקשה נחשבת לצורך העניין כחדשה.

מהי התקדמות המצאתית?

כל התקדמות שאינה מובנת מאליה לבעל מקצוע ממוצע ונחשבת כפורצת דרך או גורמת לשינוי, זאת לפני תאריך הגשת הבקשה להגשת פטנט.

כל מי שהוא בעל המצאה כשירת פטנט זכאי לבקש על פי חוק שיינתן לו עליה פטנט.

מהן זכויותיו של בעל הפטנט?

  1. ביכולתו למנוע שימוש או ניצול שלא כדין בהמצאה הרשומה כפטנט. בעל הפטנט יכול לעשות זאת על ידי תביעה או בדרך הדומה לכך.
  2. מתן האישור לפטנט אינו מאשר ניצול שלא כדין או בדרך שיש בה משום הפרת זכויות קיימות על פי דין.

תוקף אישור הפטנט  

רישום פטנט מעניק מטעם המדינה לממציא, זכויות משפטיות על קניינו לתקופה מוגדרת. תוקף האישור הוא לתקופת זמן של עשרים שנה מהתאריך בו הוגשה הבקשה.

כדאיות חיפוש הפטנט

  1. כדי למנוע הוצאה מיותרת של זמן, כסף ועבודה מיותרת, כדאי, כשלב ראשון, קודם המצאת הפטנט או יישומו בפועל לבדוק האם הפטנט לא רשום כבר ברשם הפטנטים על שמו של מישהו אחר. הדבר ימנע בזבוז זמן ועבודה. את הפטנט אפשר לרשום רק על המצאה שלא נרשמה או לא פורסמה מעולם. רישום פטנט בכל מדינה בעולם הופך אותה למוגנת בעולם כולו.
  2. במידה והפטנט שנרצה לרשום יהיה מוגן על ידי אדם אחר, ונגלה זאת קודם הגשת הבקשה, תמנע מכם תביעה משפטית על ידי מי שרשם זאת לפניכם.
  3. על ידי חיפוש ראשוני תוכלו לשווק את המצאתכם בקלות. בדרך כלל, אם תהיה בטוח במקוריות ההמצאה שלך וכדאיות ההשקעה בה, תוכל למצוא משקיע להמצאתך בשלב די מוקדם ולשווק אותה בקלות יתרה.

הסכמי סודיות

הגנה חלקית בפני מעתיקים וזייפנים למיניהם, ניתן להשיג על ידי הסכמי סודיות, שחשובים מאוד ובפרט בתקופת ההמתנה עד לאישור הבקשה לרישום הפטנט בה תיתכן גניבה או העתקה של הפטנט.

תוקף ההסכם אינו מוגבל בזמן ואינו יקר, אך מדובר בהגנה על ידי חוזה שתקף רק מול מי שנחתם איתו ההסכם, ואינו מספק הגנה אל מול הכלל.

לסיכום:

השנים האחרונות הביאו עימם חידושים טכנולוגיים וסביבתיים שהושגו באמצעות מגוון המצאות ופטנטים שמשפרים ותורמים לאיכות החיים.

עם זאת, בגלל החידושים הרבים, אם לא תגנו עליהם כראוי, אחרים יוכלו להעתיקם. לכן חשוב כבר בראשית הדרך, להגן על הפטנט שלכם באופן חוקי ומוסדר.

 

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים