המצאת את הגלגל? ההבדלים המרכזיים בין רישום כפטנט לבין חתימה על הסכם סודיות

הצורך בהגנה על הרעיון המוצלח שלך כיזם צעיר, הוא ברור ומובן, ובפרט כשאתה פונה אל שותף אפשרי או משקיע עשיר. אך מה עדיף: רישום כפטנט או הסכם סודיות עליו יחתמו שני הצדדים?
Patent. Seal and imprint

הרעיון החדש שלך קורם עור וגידים. אז מה באמת יותר עדיף לך, לרשום אותו כפטנט או לחתום על הסכם סודיות עליו תחתום עם צד שני?

הרי לפניכם הצגת היתרונות הבולטים של שתי האפשרויות:

בעת רישום הרעיון שלך כפטנט, הרעיון זוכה להגנה ייחודית ומשמעותית לעומת הסכם סודיות. הנה הפירוט:

  • הגנה כלל-עולמית. רשמת את הרעיון שלך כדת וכדין ברישום הפטנטים במשרד המשפטים? כעת ברור לכל שהרעיון שלך הוא קניינך הבלעדי. בעזרת הסדרים בינלאומיים קיימים, תוכל לרשום את הפטנט שלך בקלות בכל רחבי העולם, כך שיהיה מוגן גם בארצות אחרות. הסכם סודיות עם צד שני, לעומת זאת, מגן עליך שאותו גורם לא ישתמש ברעיון שלך אך אינו מונע מצד שלישי לעשות בו שימוש, גם אם הצד השני שאתו חתמת על ההסכם גילה זאת למישהו אחר. ההסכם מגן על הרעיון רק בפני שני הצדדים עימם הוא נחתם ותו לא.
  • הפטנט "נחשב" יותר. משקיע או שותף פוטנציאליים יעריכו יותר את מידת המקצועיות שלך. בדרך כלל, כשאתה מניח לפני המשקיע רעיון שמוגן כפטנט, החשיבות אותה ייחס לך ולרעיון שלך יהיה רציני יותר. רישום הפטנט בעולם מבוצע בהדרגתיות מסוימת ולכן בדרך כלל יצפה המשקיע שאת העלות הראשונית ואת ההגנה הראשונית המתבקשת לרעיון, תבצע אתה – היזם.
  • הגנה מושלמת וברורה. בעת רישום הפטנט יש להבהיר במדויק את הרעיון אותו המצאת, כך שהרעיון יהיה ברור במלואו וגם ההגנה עליו תהיה קלה וברורה יותר. במידה ויוגשו תביעות תהיה ההוכחה פשוטה וקלה יותר והן תתמקדנה יותר סביב השאלה האם הייתה הפרה של הפטנט או לא. אם תוגש תביעה כנגד הסכם סודיות, יהיה צורך בהוכחה כי ההסכם עליו חתמתם מגן על הרעיון. כך שההגדרה המדויקת במקרה כזה תהיה קשה יותר.
  • הפטנט הוא "אדון לעצמו". ברישום רעיון כפטנט לא דרושה הסכמה של מישהו נוסף. זהו הליך חד-צדדי המתבצע אצל רשם הפטנטים במשרד המשפטים. כיזם צעיר, תוכל להיתקל גם במשקיעים פוטנציאליים שיסרבו לחתום על הסכם סודיות. הסיבה השכיחה: אותו משקיע או חברה אליהם פנית, חוששים כי אולי אותו רעיון שאתה כבר הגית נמצא אצלם בתהליך פיתוח, וכך אתה תישאר בלי הגנה על הרעיון שלך.
  • את הפטנט אי אפשר "לעקוף". רישום רעיון כפטנט מקנה לו הגנה חזקה שקשה לעקוף, מאידך, הסכם הסודיות נחתם ונשמר רק ששני הצדדים אכן מקיימים אותו. אך, אם הצד השני אליו פנית, יחליט לפתע לעקוף אותו, זה לא יהיה קשה כל כך.

אחרי יתרונות ברורים כל כך לטובת הרישום כפטנט, אזי מהם היתרונות של רישום על ידי הסכם סודיות?

  • הגנה בלתי מוגבלת. הסכם סודיות אינו מוגבל בזמן והתוקף שלו הוא לתמיד. רישום כפטנט מוגבל לזמן של 20 שנה ולאחר מכן מותר השימוש בו לכולם.
  • מחיר נמוך. הסכם הסודיות נחתם בסכום של מאות שקלים בודדים, זאת בשונה מרישום פטנט שעלותו גבוהה יותר.
  • הסודיות נשמרת היטב. בהסכם סודיות נשמר הסוד בין מספר קטן של אנשים, בשונה מרישום הפטנט בו הרעיון והדרך אליו מפורסמים ברבים ואז צריך בעל הפטנט להשקיע זמן ותשומת לב בשמירה על הפטנט ואכיפת הרישום המגן עליו.
  • תמיד אפשרי. לפעמים יש רעיונות מוצלחים שאינם מתאימים לרישום כפטנט, במקרים כאלו, בהם אין אישור לרישום כפטנט, ניתן להגן על הרעיון בהסכם סודיות כדי להגן עליו בכל זאת.
  • הגנה חוזית. לעתים ישנם פטנטים רשומים שמתגלים מסיבה זו או אחרת, בדיעבד, כחסרי-תוקף, מה שגורם להם להיות חסרי-הגנה. בהסכם סודיות, תמיד מתקיימת הגנה חוזית ולכן אם נוסחה ונחתמה כדין, בדרך כלל הרי שהיא  מוגנת ובטוחה.

המסקנה:

רישום פטנט מקנה הגנה חזקה יותר וכדאי להשקיע ברישום פטנט לרעיון חדש עוד בטרם פנית למשקיע או שותף פוטנציאלי. במקרים בהם הרישום כפטנט אינו אפשרי, רצוי לכל הפחות להגן עליו בהסכם סודיות שאומנם מספק, ברוב המקרים, הגנה חלשה יותר, אך הוא עדיין מאפשר שמירה על הרעיון שלך.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים