חשיבות ניהול דו"ח לתזרים המזומנים בעסק שלך

דו"ח תזרים המזומנים של העסק הוא הכלי הניהולי המרכזי באמצעותו שולט בעל העסק בתזרים המזומנים שלו. בעל העסק אמור להיות מסוגל להפיקו בכל רגע על פי דרישה. בדו"ח אמורים להופיע כל התשלומים והתקבולים של העסק, הידועים והצפויים, כמו גם את התשלומים והתקבולים שהיו אמורים להתבצע ומועדם חלף. על חשיבות ניהול דו"ח לתזרים המזומנים של העסק שלכם במאמר שלפניכם.
Female hands reviewing accounting document.

חשיבות ניהול דו"ח לתזרים המזומנים בעסק שלך

מאת: רו"ח רותם זילברמן, מומחה לייעוץ פיננסי לניהול העסק.

דו"ח תזרים המזומנים של העסק הוא הכלי הניהולי המרכזי באמצעותו שולט בעל העסק בתזרים המזומנים שלו.

בעל העסק אמור להיות מסוגל להפיקו בכל רגע על פי דרישה.

בדו"ח אמורים להופיע כל התשלומים והתקבולים של העסק, הידועים והצפויים, כמו גם את התשלומים והתקבולים שהיו אמורים להתבצע ומועדם חלף.

חשיבות התשלומים והתקבולים הצפויים נעוצה ביכולת שהם מספקים לבעל העסק לתכנן את צעדיו העתידיים.

אם למשל הוא יודע שבמועד מסוים יתרת המזומנים שלו אמורה להיות X, הוא יכול להתחייב לצעדים כמו רכש או לקיחת הלוואה. במידה והוא צופה בעיות, עומד לרשותו מספיק זמן לטיפול בהן, לפני שהן הופכות לדחופות.

כללי יסוד לניהול התזרים נכון

עסקים רבים נתקלים בקשיים כיוון שאינם מקפידים על כללי היסוד של ניהול תזרים המזומנים, כגון הכללים הבאים:

  • הכרחי להקפיד עד כמה שאפשר על התאמה בין התקבולים לתשלומים. תזרים המזומנים נועד, בין השאר, לאפשר לבעל העסק לוודא כי יעמוד לרשותו די מזומנים כדי למלא אחר התחייבויותיו השוטפות. חוסר התאמה בין התקבולים לתשלומים הוא אחת הסיבות הנפוצות לכך שהתקבולים האמורים לספק את הבסיס לתשלומים אינם עומדים לרשות בעל העסק כאשר הוא זקוק להם

במידה ואין התאמה, צריך לבדוק מה הפער ביניהם ואם הוא שלילי יש לדאוג למקורות מימון עבורו אחרת תיווצר במהרה בעיית תזרים מזומנים.

  • צפי התקבולים אינו ודאי וסביר להניח שלפחות חלק ממנו לא יתממש – לקוחות שלא משלמים בזמן, עסקאות שלא יוצאות לפועל ועוד, מקטינים באופן משמעותי את התקבולים בעסק. משום כך חשוב להביא זאת בחשבון ולתכנן את התשלומים כך שלא ינצלו באופן מלא את התקבולים הצפויים ולהכין "תוכנית מגירה" למצב בו יתעכבו התקבולים.
  • חשוב להותיר תמיד בצד מזומנים מעבר לצרכים השוטפים. מאגר מזומנים זה יאפשר לעסק לגלות גמישות, לנצל הזדמנויות שיקרו בדרכו ולצמוח.
  • חשוב לשלוט תמיד בתזרים המזומנים, ולדעת כמה מזומן עומד לרשות העסק בכל רגע נתון, לכן אין מנוס מניהול תזרים מזומנים באופן יום יומי.
  • הכרחי להבחין בין תזרים המזומנים לבין הנתונים הבנקאיים, ולדעת לקרוא את הנתונים הבנקאיים לאורו של התזרים.

תזרים המזומנים של העסק הוא אחד הכלים האלמנטריים ביותר בניהול עסק. ניהול נכון של התזרים והסתייעות בייעוץ פיננסי שיקנה לבעל העסק כלים ניהוליים חיוניים נוספים יאפשרו לעסק לנצל הזדמנויות, למנף את צמיחתו ולהימנע ממכשולים שיקרו בדרכו, שעלולות למוטט אף עסק רווחי ומצליח.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים