כיצד לתגמל את העובדים בעסקים קטנים ובינוניים? חלק א'

עסקים קטנים מתמודדים עם קושי גדול ומרכזי. מצד אחד, עובדים מצטיינים יש לתגמל כך שיהיו מרוצים, וירצו להישאר בעסק הקטן ולא לעבור למתחרים או לחילופין לעסק גדול יותר, שיכול לפתות אותם בתנאים כלכליים משופרים יותר. מצד שני, התקציב של אותם עסקים קטנים המוקדש לתגמול עובדים, הוא בדרך כלל לא גדול. כמו כן, בעסקים הללו, התקציב נמדד על קוצו של יוד כשכל שקל יכול להשפיע על היציבות הכלכלית. אז מה עושים? כיצד ניתן לתמרץ ולתגמל את העובדים, גם כאשר אין אפשרות לפנות לתמריצים כלכליים כגון העלאה בשכר או מענק כלכלי חד פעמי בגובה ניכר? מגוון רעיונות יצירתיים במאמר שלפניכם.
Property insurance and security concept. Protecting gesture of man and symbol of house. Wide composition.

כיצד לתגמל את העובדים בעסקים קטנים ובינוניים? חלק א'

מאת: כתבת "הטורבו העסקי".

עסקים קטנים מתמודדים עם קושי גדול ומרכזי. מצד אחד, עובדים מצטיינים יש לתגמל כך שיהיו מרוצים, וירצו להישאר בעסק הקטן ולא לעבור למתחרים או לחילופין לעסק גדול יותר, שיכול לפתות אותם בתנאים כלכליים משופרים יותר.

מצד שני, התקציב של אותם עסקים קטנים המוקדש לתגמול עובדים, הוא בדרך כלל לא גדול. כמו כן, בעסקים הללו, התקציב נמדד על קוצו של יוד כשכל שקל יכול להשפיע על היציבות הכלכלית.

אז מה עושים? כיצד ניתן לתמרץ ולתגמל את העובדים, גם כאשר אין אפשרות לפנות לתמריצים כלכליים כגון העלאה בשכר או מענק כלכלי חד פעמי בגובה ניכר?

מסתבר שיש פתרון, והוא אפילו מעניין. במקום לחשוב מה חברות קטנות לא יכולות להעניק לעובדים שלהם, נסו לחשוב מה אתם כעסק קטן כן יכולים להרשות לעצמכם, ושלא היה ישים בחברה גדולה עם מאות עובדים, פשוט בגלל שבהיקף קטן זו הוצאה רלוונטית ובהיקף גדול יותר- לא משתלמת בעליל.

לפניכם מספר רעיונות שיכולים לגרום לעובדים שלכם לחייך כשהם חושבים על מקום העבודה המפנק שלהם:

1. מרכיב חשוב שבעלי עסק קטן יכולים להוסיף לתנאי העבודה של העובדים שהם הוא  בראש ובראשונה – גמישות.

כל מעביד שואף ששעות העבודה של העובדים בעסק שלו יהיה קבוע ומסודר. אך, הרבה עובדים יעריכו זאת, ויראו בכך יתרון אם מקום העבודה שלהם ייתן להם גמישות במסגרת השעות, כך שיוכלו לעשות את אותה העבודה, אך "בתנאים שלהם", דהיינו בשעות עבודה שנוחות להם יותר, ואם אפשר- גם במקומות שנוח להם יותר.

לדוגמא: חברת מתכנתים אשר מעסיקה כ-10 עובדים במשרה מלאה, אך מאפשרת לעובדיה לעבוד בשעות שנוחות להם, בכמות שבועית שהוסכמה מראש, והעובדים מנהלים את סדר היום שלהם כרצונם. הם יכולים לעבוד ביום אחד שעה, שעתיים או אפילו לא לעבוד כלל, בתנאי שישלימו את מכסת השעות שנקבעה להם. ובנוסף, עובדי החברה יכולים לקחת את המחשב הנייד שלהם ולעבוד מכל מקום שהוא. כן, גם מחוף הים.

2. העבודה היא הבית השני שלי. אחד המרכיבים בהפיכת מקום העבודה למקום שבו העובדים שלך ירצו להיות בו, היא לגרום להם להרגיש בו בבית.

רעיונות שיכולים לעזור לכך הם, למשל, להראות גמישות בקוד הלבוש.

האם העובדים שלך נאלצים ללבוש חליפות למשרד, או שבחדר העבודה שלהם הם יכולים להסתובב עם גרביים וכפכפים? תוכלו לייעד חדר במשרד שיהיה "חדר טלוויזיה" וכל עובד יוכל להיכנס לשם, כראות עיניו, אפילו עד שעתיים ביום.

לכאורה: זהו זמן עבודה לא מנוצל עבור המעביד. אך, אם תיקחו בחשבון את כמות הזמן שהעובדים שלכם מקדישים לבדיקת הפרופילים שלהם ברשתות החברתיות ולשיחות רנדומליות בטלפון עם חברים ובני משפחה, אתם אפילו יוצאים נשכרים מה"הפסד" של שתי שעות העבודה המרוכזות האלו, ומרוויחים עובדים נינוחים ומרוצים יותר.

3. אוהבים לשחק בטלפון? עשו זאת עם ברכת העבודה. חברת טכנולוגיה צעירה החליטה לספק לכל העובדים במשרד טלפונים חכמים. לכל העובדים במשרד כאחד, ללא קשר לדרג תפקידם או לוותק שלהם בחברה. צעד זה יצר אצל העובדים את התחושה ש"סומכים עליהם" כבר מיומם הראשון בתפקיד. בנוסף, הטלפונים החכמים נוטים לגרום לנו, כאנשים, לצבור בתוכם טונות של מידע אישי. תמונות של הילדים? תמונות החופשה האחרונה ביוון? סלפי מטופש שלנו בחוף הים? הקליפים שאהבנו משנות השמונים? הכל נמצא שם, על המכשיר הקטן הזה.

הטלפונים הנ"ל גורמים לתחושת "שייכות" כה חזקה עליהם, שהעובדים שלכם יחשבו פעמיים אם ברצונם להיפרד מכם, היות וזה אומר גם להיפרד מהטלפון האהוב.

דוגמאות נוספות והמשך המאמר, בחלק ב'.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים