מדוע כדאי לך להפעיל קוד אתי בעסק שלך ואיך תגבש ותטמיע כזה?

שום עסק לא יכול להרשות לעצמו לפעול ללא קוד אתי. זהו 'המצפן' ו'המצפון' של העסק שלך. זוהי 'טביעת האצבע' שבסופו של דבר, תישאר צרובה בתודעה של הלקוחות שלך, הרבה אחרי שרכשו ממך את המוצר או השירות. אם תרצו שהדברים אכן יחלחלו, אם תרצו שהדברים יקרינו ויזהרו באור של הערכים אותם תרצו להטמיע, איך עושים זאת? בסופו של דבר ועניין, אין מנוס מאימוץ הגישה של המנהיג ההודי, מהטמה גנדי שאמר, בין היתר: "היה בעצמך השינוי שאתה שואף לראות בעולם"
65d449b0-45b4-4762-acaa-e3fc6d5a263e

לא כל עסק יכול להרשות לעצמו השקעה בתהליך ארוך ומעמיק של גיבוש והטמעה של קוד אתי. אבל, שום עסק לא יכול להרשות לעצמו לפעול ללא קוד אתי. זה לא פחות ולא יותר, הדבר האחרון והכי חשוב שאתה רוצה שהאנשים העובדים סביבך יזכרו גם אחרי ששכחו כל הנחייה, נוהל או הוראה ספציפית. זהו 'המצפן' ו'המצפון' של העסק שלך. זוהי 'טביעת האצבע' שבסופו של דבר, תישאר צרובה בתודעה של הלקוחות שלך, הרבה אחרי שרכשו ממך את המוצר או השירות.

למעשה, זהו הקו המנחה של כל אחד מהאנשים שסביבך לכשיתקלו באתגר שעדיין לא נכלל בספר הנהלים של העסק שלך.

אז, איך אתה מגבש עם עצמך קוד אתי, או לפחות סט בסיסי של ערכים שישמשו כמגדלור לך ולסובבים אותך?

1. חשוב על שלוש דמויות (זה יכול להיות גם שתיים או ארבע) שהשאירו עליך חותם ושאתה מוקיר אותם על כך. זה יכול להיות הורה, מורה, מפקד, שותף עסקי או אפילו מתחרה.

2. בדוק עם עצמך למה אותה דמות כל כך משמעותית בהקשר של המסר שהיא הטמיעה בך.

3. נסה לתמצת לעצמך, באמירה בסיסית ופשוטה, איזה חותם הטביעה בך אותה דמות. מהר מאוד תיזכר ב'אמירות המפתח' של אותן דמויות:

-”אצלנו האנשים יותר חשובים מכסף".

– “האמת היא השקר הכי טוב / מועיל”.

– “קודם כל דואגים לקטנים, אחר כך לגדולים".

בסופו של דבר תגלה לא יותר מ 3-5 אמירות שמשמעותיות עבורך אישית ואשר מהוות את המגדלור האישי שלך: הן מנסחות את הדרך בה אתה מתבונן על העולם, הדרך שאתה מנהל את דרכך בו, הדרך ש'נראה לך שהעולם צריך להתנהל לאורו' או לפחות במסגרת הנחלה הקטנה שלך.

מכאן, לאחר שהערכים הבסיסיים מנוסחים לפניך ואתה מרגיש איתם 'בבית', הדרך, לכאורה, פשוטה:

  1. דוגמא אישית. ודא שאתה אכן נוהג לאור האמירות, הערכים האלה כל אימת שהזדמנות ו/או אתגר נקרים בדרכך בתוך ומחוץ לעסק.
  2. דאג להצביע על הערך שמנחה את דרך קבלת ההחלטות כל אימת שאתה חונך את האנשים סביבך. לדוגמא: “אנחנו נמכור ללקוח רק את מה שהוא באמת זקוק לו וישרת אותו הכי טוב, ולא 'נדחף לו' את מה שיש לנו במקרה על המדף – כי אנחנו רוצים שיבחר בנו בתור ספק מקצועני ואמין, גם ברכישות העתידיות שלנו”.
  3. הצג את הערכים, הצבע על המשמעויות ועל ההשלכות של עבודה לאורם. הדגם דרך דוגמאות קונקרטיות איך הדברים אמורים להתנהל במצבים של קבלת החלטות ובעיקר נוכח ערכים מתחרים – מנוגדים, כמו למשל רווח נוסף בטווח הקצר לעומת שימור לקוח לטווח הארוך.

שים לב!

שלושת המהלכים שתוארו לעיל הוצגו בסדר לחלוטין לא מקרי.

בחלק גדול (מדי) מן המקרים מנהלים מציגים סט ערכים שעל פניו נשמע יפה, בעיקר מרצים ומטיפים ומעט פחות מכך משקיעים בהטמעה דרך הדרכה וחניכה אישית. הכי מעט מושקע בדוגמא אישית במסגרת ההתנהלות בין כתלי העסק.

אם תרצו שהדברים אכן יחלחלו, אם תרצו שהדברים יקרינו ויזהרו באור של הערכים אותם תרצו להטמיע, אין מנוס מאימוץ הגישה של המנהיג ההודי, מהטמה גנדי שאמר, בין היתר: "היה בעצמך השינוי שאתה שואף לראות בעולם".

 

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים