פיטרת עובד – מגיע לו בונוס… או שלא??

הבונוס הוא כלי שימושי נפוץ להגדלת המוטיבציה בקרב העובדים. יש מעסיקים שיתנו בונוס שנתי ויש מעסיקים שיתנו בונוס חודשי או בונוס על בסיס יעדים. לצורך חישוב פיצויי הפיטורים יש להפריד בין שני הסוגים: לפיצויי הפיטורים יחושבו בונוסים שניתנים באופן רב-פעמי ובונוסים שאינם תלויים בהישגים כלשהם. בונוסים שהם בעבור הצלחה בעבודה והם תלויי הישגים - מה שאומר כי קבלתם מותנית ביעדים כלשהם כמו מכסת סגירת עסקאות, יעדי מכירות או מכסת שיחות וכדומה, לא יחושבו במסגרת השכר שיקבע את חישוב פיצויי הפיטורין. על כך ועל מקרים נוספים בכתבה שלפניכם.
Businessman leaving office after being laid off carrying box of his things

פיטרת עובד – מגיע לו בונוס… או שלא??

מאת: לימור שטרן

פיטורי עובד הם עסק לא כל כך נעים, אך לעתים, מחויב המציאות. כבעל עסק עליך לשלם לעובד את הפיצוי המגיע לו על פיטוריו בהתאם לזמן העסקתו.

כאשר המשכורת החודשית מורכבת משכר יסוד שבו מוכלים גם תוספת הותק, תוספת יוקר מחיה ותוספת משפחה, החישוב הוא פשוט וקל, אך כשהמשכורת החודשית ששולמה לעובד הייתה מורכבת ממרכיבים נוספים כמו עמלות או בונוסים, נוצרת בעיה האם הבונוס נכלל בתוך שכר היסוד או שהוא נחשב כתשלום חריג.

באופן כללי, סכום תשלום פיצויי הפיטורים נעשה על פי ממוצע של 12 המשכורות האחרונות בהן עבד העובד. אך החוק קובע כי סכומים חריגים (כמו ימי מחלה או חופשה) אשר שוקללו בשכר לא יחשבו כשכר יסוד. מהו שכר יסוד ומהו בונוס? – יש לבחון את התשלום מבחינת מהותו ולא השם הוא שקובע האם מדובר בבונוס או בתוספת לשכר היסוד.

הבונוס הוא כלי שימושי נפוץ להגדלת המוטיבציה בקרב העובדים. יש מעסיקים שיתנו בונוס שנתי ויש מעסיקים שיתנו בונוס חודשי או בונוס על בסיס יעדים. לצורך חישוב פיצויי הפיטורים יש להפריד בין שני הסוגים: לפיצויי הפיטורים יחושבו בונוסים שניתנים באופן רב-פעמי ובונוסים שאינם תלויים בהישגים כלשהם.

בונוסים שהם בעבור הצלחה בעבודה והם תלויי הישגים – מה שאומר כי קבלתם מותנית ביעדים כלשהם כמו מכסת סגירת עסקאות, יעדי מכירות או מכסת שיחות וכדומה, לא יחושבו במסגרת השכר שיקבע את חישוב פיצויי הפיטורין.

במקרה בו יינתן בונוס חד-פעמי בשנה עבודתו האחרונה של העובד, צפוי בית המשפט לחלק את הבונוס החד-פעמי במספר חודשי השנה (12), ויבחן מה משמעותו היחסי בשכר.

בסופו של יום, ההבדל הקטן הזה בהגדרת השכר, עשוי להתבטא בהפרשים גדולים בסכום הכולל לפיצויים שמגיעים (ובצדק) לעובד.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים