רק לא בית משפט: הדרכים לפתרון משפטי מהיר וקל

רק לא בית משפט: הדרכים לפתרון משפטי מהיר וקל מאת: לימור שטרן לפתרון סכסוכים וקונפליקטים, יש אפשרויות רבות. הן מתחילות במשא ומתן בין שני הצדדים וללא התערבות... Read more »
Judge sitting at table during court hearings on room background

רק לא בית משפט: הדרכים לפתרון משפטי מהיר וקל

מאת: לימור שטרן

לפתרון סכסוכים וקונפליקטים, יש אפשרויות רבות. הן מתחילות במשא ומתן בין שני הצדדים וללא התערבות של צד שלישי ויכולות להגיע עד לבית המשפט להחלטה על ידי שופט מוסמך.  בין שתי אלטרנטיבות אלו קיימות כמה תחנות ביניים שבהם ממנים צד שלישי שיהיה מעורב בפתרון הסכסוך. יכולת ההכרעה של הגורם השלישי והחיוב לקבלת החלטתו, משתנה בין האפשרויות השונות.

מאחר ובבתי המשפט יש עומס רב שגורם להליך המשפט להיות ארוך ומייגע, רבים הם הפונים לאלטרנטיבות האחרות הקלות יותר, במטרה לסיים את הסכסוך על ידי התהליכים השונים כדי לא להגיע למצב שבו יצטרכו לחכות עד הכרעת הערכאות המשפטיות.

 

משא ומתן

האפשרות הטובה ביותר לפתרון סכסוך, היא ניהול משא ומתן בין שני הצדדים. זהו הליך גמיש מאוד וזול. המו"מ יכול להיעזר באנשי מקצוע חיצוניים או ישירות בין שני הצדדים.

כאשר מנהלים משא ומתן אמין ישיר ומשותף לשני הצדדים, התוצאות תהיינה טובות ויעילות. כאשר יהיה מלווה המשא ומתן במניפולציות ותחרותיות וללא פתיחות בין שני הצדדים הרי שהוא נידון לכישלון.

 

גישור

הגישור הוא גם תהליך של הידברות בין הצדדים אך מעורב בו צד שלישי שתפקידו העיקרי הוא לגשר בין הצדדים על ידי ניהול משא ומתן מודרך שיהיה ישיר ומשתף. למרות זאת, אין לו אפשרות להכרעה בסוגיה. הוא מוגדר כהליך וולונטרי, בו צד שלישי, נייטראלי, מסייע לצדדים לנהל ביניהם משא ומתן ישיר ובונה, למציאת פתרון מספק ומוסכם לסכסוך קיים, וזאת מבלי שיהיה בידו הכוח לכפות עליהם פתרון כלשהו.

תהליך זה הוא מובנה אך הוא גמיש לשינויים והצדדים נוטלים חלק בהחלטות לגבי התהליך. זהו הליך שחל עליו חיסיון ואין את האופציה להשתמש בהחלטות הגישור במידה ויחליטו להגיע לבית משפט.

 

הערכה נייטראלית מוקדמת

הצדדים בוחרים במעריך – צד שלישי, ומערבים אותו בכל פרטי הסכסוך. המעריך נפגש עם הצדדים ומעריך מהם התועלות או ההפסדים שיהיו במידה ויפנו לבית המשפט, והערכה לגבי הסיכונים והסיכויים של שני הצדדים בהמשך הסכסוך ובפתרונות האפשריים. על ידי הערכת הגורם השלישי: המעריך, על כל האפשרויות שעומדות לפניהם, יחליטו הצדדים באיזו אפשרות להמשיך.

 

פישור

בהליך זה ממנים צד שלישי שיסייע לשני הצדדים לנהל את תהליך המשא ומתן בניסיון להגיע לוויתור או פשרה בין הצדדים. המפשר בהליך וולונטרי זה מביע דעה ומציע הצעות לפתרון.

ההבדל בין התהליכים של גישור ופישור שמאפייניהם די דומים הוא בזה שהפישור פותר בעיה מסוימת ועוזר לפתור את הסכסוך בחלקו על ידי וויתור של אחד הצדדים ובהליך הגישור- עוזר המגשר לפתור את הסכסוך כולו.

 

בוררות

זהו הליך משפטי גמיש שבו מעורב גורם שלישי שמשמש כשופט. החלטתו של הבורר שקולה כפסק דין ואין אפשרות לערער עליה, מלבד במקרים חריגים מאוד. בהליך זה נשמרת פרטיות הצדדים, אך אין בו חיסיון. הבורר שומע את טענות שני הצדדים ולפי הבנתו והערכתו את הסכסוך ופרטיו מכריע בעניין.

 

שפיטה

זהו הליך גלוי לעין כל, שנכפה בדרך כלל על הנתבע בו. יש בו מערכת מסודרת וקבועה על פי הדינים הקיימים בחוק. כל צד במשפט מיוצג על ידי עורך דין והוא הליך ארוך ויקר יותר מהאופציות הקודמות.

 

גישור – בוררות

בהליך זה מתחילים בהליך הפשוט יותר של גישור, ורק אם שני הצדדים אינם מצליחים להגיע ליישוב הסכסוך, הופך המגשר לבורר, מכריע בסכסוך והחלטתו מחייבת את הצדדים. הליך זה נוח מאוד כיון שהוא מסייע וממריץ את בעלי הסכסוך לפתור אותו כי אחרת ייאלצו לקבל הכרעה שלא בשליטתם. בנוסף, ברור לשני הצדדים כי בסיום ההליך יגיעו ליישוב המחלוקת ביניהם.

 


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים