"הצילו, נעקצתי": הכרזה על פשיטת רגל בגין תרגיל "עוקץ"

תוחלת חייהם הנמוכה של עסקים קטנים רבים בישראל מדאיגה מאוד. רבים מהעסקים שנפתחים אינם מחזיקים מעמד ואפילו לשנה אחת, חלק לא מבוטל של העסקים שנסגרים מסתיימים בפשיטת רגל. בין הסיבות הנפוצות שבגינן מסתיים העסק בקול עצוב של פשיטת רגל, היא נפילת בעל העסק קורבן לתרגיל "עוקץ". על ההתמודדות עם הכרזה על פשיטת רגל בעקבות תרגיל "עוקץ" במאמר שלפניכם
Lifebuoy for drowning man in sea or ocean water

בעל העסק שנפל קורבן לתרגיל "עוקץ" יצטרך להוכיח בבואו לבית המשפט את הטענה כי רימו אותו ולכן נקלע לקשיים כלכליים.

אם בית המשפט יאשר את טענת הקורבן, הוא צפוי לקבל תנאים נוחים יותר בהליך פשיטת הרגל, משום שמצבו הפיננסי לא נגרם באשמתו.

  • ראשית, מה נחשב לתרגיל "עוקץ"?

לתרגיל עוקץ בעסקים נחשבת כל התנהלות שאינה חוקית ואינה ראויה של גוף עסקי שגרמה לנזק כלכלי לעסק אחר.

  • איך אפשר להוכיח לבית המשפט שאכן נפגעת מ"עוקץ"?

בקשות רבות לפשיטת רגל המונחות על שולחנות בתי המשפט, הם של בעלי עסקים המבקשים לזכות בתנאים מקלים בגין פשיטת הרגל שלא בצדק.

מסיבה זו הוחלט בחוק כי כל המבקש פשיטת רגל בגין תרגיל "עוקץ" שבוצע כנגדו כביכול, יהיה עליו להוכיח זאת בעזרת מסמכים עדכניים ועדויות שיוכיחו שבוצע כנגדו תרגיל כזה, וכי הוא בוצע מעל לכל ספק סביר.

המסמכים והעדויות צריכים לתעד את ההתקשרות וההתנהלות שהייתה בין שני הגופים העסקיים ובהם עדות כי הקורבן לא היה צריך לחשוש מקיום קשר עסקי עם העוקץ, ולכן זה שנפל קורבן לתרמית, נפל שלא באשמתו.

דוגמה שכיחה לתרגילי עוקץ עסקיים היא יחסי עבודה שמתנהלים בין שני גופים עסקיים למשך זמן, והגוף שוכר את שירותי הגוף האחר שמפסיק ביום בהיר (או שלא כל כך בהיר), את ההתקשרות ביניהם מבלי לשלם עבור השירות אותו קיבל ובכך יוצר חוב גבוה לנעקץ ותסבוכת כלכלית שקשה לו להיחלץ ממנה.

בנוסף, וכחלק מההוכחה, יהיה על הנעקץ להוכיח כי קודם נפילתו כקורבן לעוקץ היה מצבו הכלכלי יציב. במקרים רבים נמצא כי התנהלות עסקית עקבית לא תקינה של בעל העסק היא שהיוותה את לנפילתו, וטענתו כי נפל קורבן לתרגיל "עוקץ", רק באה "לכסות" עובדה זו.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים