הכללים לקביעת נחיצות מחקר שוק במסגרת תהליך כולל של קבלת החלטות שיווקיות

מרבית הענפים העסקיים הקיימים כיום בישראל מאופיינים כענפים עם "שחקנים" רבים. בהתאמה, כך גם מידת התחרות השורה ביניהם. המצב הנוכחי גורם לכך שחברות בישראל אשר שואפות לחוות צמיחה עסקית שוטפת לפי מימוש מוצלח של מטרות ויעדים, צריכות להקפיד שמנהלי השיווק ישימו דגש בקבלת החלטות מעשיות והשמתן במיוחד ביחס לאיכות השירות, נכסיות המותג, שאלת נאמנות הלקוחות ואיכויות המוצר הנמכר. סוגיות אלו מגיעות להכרעה באמצעות מחקרי שוק. המאמר שלפניכם מוקדש להם
Data analysis in stock market

מחקר שוק טוב מספק מידע מוביל ורב ערך מהווה ככלי עזר מרכזי המסייע למנהלי שיווק לקבל החלטות אסטרטגיות לגבי סוגיות אלה.

ביחס לנכסיות המותג, החשיבות של היעזרות במחקר שוק נובעת מכך שקיימים שתי סיבות עיקריות אשר בזכותן עולם השיווק מייחס כיום חשיבות כה רבה למושג "ערך מותג".

1. סיבה ראשונה קשורה לאסטרטגיה העסקית שלפיה מחליטה החברה העסקית לייעל את רמת הביצועים העסקיים שלה.

בעקבות העלויות שהם במגמת עלייה, התחרות הדינמית בשווקים ובחלק מהענפים ורמות ביקוש יציבות, החלו משווקים לראות בגישת "ערך המותג" כדרך שיווקית שתכליתה לממש הוצאות שיווקיות אפקטיביות עבורם.

2. סיבה שנייה – סיבה כלכלית. לאחר שמשווקים מחשיבים את המותג הרלוונטי כנכס ועל בסיס זה סוחרים בו יש צורך להעריך את שווי המותגים למטרות חשבונאיות, מיזוג ולמטרות רכישה.

מכאן, שמאוד חשוב לחברות אשר משווקות מוצרים המשויכים למותג מסוים, לממש מחקר שוק אשר יבחן את רמת ההתחברות של קהל היעד למותג הרלוונטי.

ביחס לאיכות מוצר, החשיבות של היעזרות במחקר שוק נובעת מכך שיש צורך לקבל אומדן של הצרכנים ביחס לערך המוסף של המוצר בעיניהם וכאן למעשה יש מגוון רחב של עמדות שונות, וזאת משום שהמאפיינים האישיים של הצרכנים – שונים.

הדבר בא לידי ביטוי גם בקרב הצרכנים השונים אשר מאופיינים בטעם שונה אשר עם הזמן גם משתנה באופן אישי.

על כן, מומלץ להיות עם היד על הדופק דרך בחינת עמדות הלקוחות שלכם באמצעות מחקר שוק בתדירות לא נמוכה.

ההמלצה היא לקיים מחקר שוק שכזה, לכל הפחות, אחת לחצי שנה. במקביל, יש להטמיע באופן שוטף איכויות שירות מהגבוהות ביותר שאפשר.

ביחס לאיכות השירות, החשיבות של היעזרות במחקר שוק נובעת מכך שהשירות הוא מהווה מרכיב עסקי בעל ערך מוסף גבוה לקידום הפדיון העסקי הן לגופים עסקיים המשווקים מוצרים (מרכיב עסקי משלים), והן לגופים עסקיים המשווקים שירותים (מרכיב עסקי מוביל).

על מנת לייעל את איכות השירות על הארגון להקפיד שהעובדים יהיו בעלי מכוונות משימה גבוהה וזאת באמצעות יישום שני מרכיבים מרכזיים באופן אידיאלי.

מרכיבים אלו הם:

1. "רוטינות" – הכוונה היא למיומנויות ותהליכים שבאים לידי ביטוי מעשי בפעילות שוטפת.

2. "תגמולים" – הכוונה היא לפעילות מתאימה של העובדים שמביאה לתגמול.

אם ינקטו, צעדים אלו יביאו את העובדים לממש מוכוונות משימה גבוהה ועל פי זה הם יקדמו תפיסת איכות שירות כחיובית ביותר בקרב הלקוחות.

בפועל, לקוחות אשר סבורים שאיכות השירות היא גבוהה, וכך גם איכות המוצר, ייטו יותר להיות נאמנים יותר לחברה המעניקה להם "חוויות" מרנינות שכאלו.

הלכה למעשה, לקוחות שומרים על נאמנותם לעסק מסוים בעקבות מוצר איכותי שהוא גם מותג ידוע ועל אחת כמה וכמה כאשר אותו מותג מלווה גם בשירות איכותי.

יחד עם זאת ולסיכום, יודגש, כי על מנת לקבל מידע מעשי מדויק על השקפותיהם הרלוונטיות של הלקוחות לגבי איכות השירות לפי בחינת גישתו של העובד, ואבחון עד כמה זה משפיע על נאמנותם, יש צורך ממשי ביישום של מחקר שוק.


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים