העסק בצמיחה? איך לצמוח נכון

אז העסק שלכם גדל, ברכותיי! זה אומר שעשיתם משהו נכון שזוכה להערכה של הלקוחות, שבאה לידי ביטוי בעלייה בביקוש. עם הברכה הזו מגיעים גם לא מעט אתגרים: אתם מוצאים את עצמכם עובדים מספר לא סביר של שעות, מוותרים על המשפחה, חברים, ספורט, מנוחה, אתם מפרנסים את העובדים ששכרתם ובעצמכם גוזרים משכורת נמוכה – אם בכלל. אם אתם מזהים את עצמכם במה שנאמר לעיל, להלן כמה עצות תמציתיות לגבי מה שצריך לעשות כשהעסק גדל: איך לצמוח נכון.
Business graphs and charts

העסק בצמיחה? איך לצמוח נכון

מאת: דינה קידר, מומחית לייעוץ ארגוני ואימון אישי.

אז העסק שלכם גדל, ברכותיי!

זה אומר שעשיתם משהו נכון שזוכה להערכה של הלקוחות, שבאה לידי ביטוי בעלייה בביקוש.

עם הברכה הזו מגיעים גם לא מעט אתגרים: אתם מוצאים את עצמכם עובדים מספר לא סביר של שעות, מוותרים על המשפחה, חברים, ספורט, מנוחה, אתם מפרנסים את העובדים ששכרתם ובעצמכם גוזרים משכורת נמוכה – אם בכלל.

אם אתם מזהים את עצמכם במה שנאמר לעיל, להלן כמה עצות תמציתיות לגבי מה שצריך לעשות כשהעסק גדל: איך לצמוח נכון.

עסק קטן, יכול להתנהל פחות או יותר מאליו על ידי התמדה, נאמנות ללקוחות, מקצועיות ואינטואיציה של הבעלים.

הבעלים מכתיבים את המשימות והיעדים, ומגייסים עובדים מחויבים ומקצועיים לעבוד איתם – והעסק מתגלגל.

לעומת זאת, ניהול עסק של למעלה מ-5, 10 עובדים דורש היערכות שונה.

בשלב זה של חיי-העסק, על מנת לשמור על המומנטום שנוצר משילוב של מוצר ו/או שירות נכון, שהעסק מציע, כזה שיש לו ביקוש, וממאגר לקוחות נאמנים ומוניטין שהולך ומצטבר, יש צורך להחדיר לסדר היום פעולות ניהוליות.

ניהול העסק, משמעו שילוב של פעולות חדשות בפעילות היומיומית על בסיס שגרתי וקבוע.

הטמעה של מערך ניהול נגזרת מצרכים ספציפיים של העסק ומן התיאוריה והפרקטיקה הניהולית המשובחת ביותר שקיימת.

מחקרים מראים שעסק "מנוהל" יכול להצליח עד 80% יותר מעסק שאינו "מנוהל". כלומר: העסק ה"מנוהל" יכול להתקיים תקופה ארוכה יותר מעסק לא "מנוהל" וגם לצמוח.

אז מהן שלושת הפעולות הניהוליות שחייב לקיים עסק בצמיחה? כאלה שיתמכו בצמיחה טובה של העסק?

  1. השלד של העסק – חלוקת עבודה והיררכיה: יש להקדיש את המשאבים הנחוצים להגדרות תפקידים וסמכויות.

בעסק שצמח בצורה לא מתוכננת, חלוקת העבודה היא ביטוי של מי שהיה מוכן לקחת על עצמו את המשימות שנוספו ולא בהכרח של האדם המתאים.

דבר זה גורם לעומס חסר פרופורציה על אנשים מסוימים במערכת, ולעיתים לביצועים פחות טובים.

הגדרות תפקיד טובות, הן כאלה שמכסות את כלל המשימות שצריכות להתבצע מחד ונותנות מענה לכך שכל משימה תתבצע על ידי האדם המתאים מבחינת כישורים ומיקום במבנה הארגוני מאידך.

נושא ההיררכיה (שהוא המדרגה הבאה בנושא חלוקת העבודה) נעשה רלוונטי כאשר אנו מרגישים שאיבדנו שליטה על מה שקורה בעסק.

זהו הזמן לחלק את השליטה – למנות אדם נוסף שיהיה אחראי על נתח עבודה וקבוצת עובדים.

  1. העובדים עושים את העבודה איך שהם רוצים ולא איך שאתם רוצים? האחריות היא שלכם.

קביעת תהליכי עבודה מיטביים – אם לא תקבעו איך העבודה צריכה להתבצע מבחינת סטנדרטים ושלבי ביצוע (כן, זה צריך להיות כתוב!) אתם עלולים למצוא את עצמכם מתוסכלים מרמת העבודה ו/או השרות שהלקוחות שלכם מקבלים.

  1. המוח של העסק – תכנון ובקרה – עלינו לקבוע יעדים שנתיים ואחר כך לבדוק תקופתית היכן אנו נמצאים ביחס ליעדים שקבענו לעצמנו.

יעדים הם כמו מספרי קסם שמכוונים ומשפיעים על התוצאות שנגיע אליהן.

לסיכום:

העסק שלכם צומח וזה מצוין. על מנת שתוכלו לקצור את הפירות תצטרכו להתאים את אופן הפעלת העסק לשלב החדש אליו הגעתם.

בהצלחה!


המאמר ו/או המידע כאמור לעיל, הינו מידע כללי בלבד, המיועד לכלל הגולשים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ פרטני ואין "הטורבו העסקי" אחראי בדבר התוצאה במקרה של הסתמכות על המידע הנ"ל

אירועים